Agenda | Impresii | Muzica | Carti | Bolnavi | Nasteri | Decese | Anunturi | Media | Rugaciune | Linkuri | Versuri | Donatii | Interviuri | Oferte | Contact

O bunatate ca bunatatea lui Dumnezeu

Publicat la 2011-10-03 de Traian

În viața noastr intervin oameni și întâmplri care ne marcheaz pe toat viața. Pentru marele rege David, și pentru pasionatul poet David, un asemenea om a fost Ionatan și momentul crucial a fost acela în care Ionatan i-a vorbit despre buntatea lui Dumnezeu.

David crescuse la oi și venise doar de curând la curtea regelui Saul. Ionatan era fiul regelui. Ca fiu al regelui, învțtorul lui a fost Marele Preot, și acest Mare Preot a fost omul lui Dumnezeu Samuel. El l-a educat pe Ionatan. El l-a introdus în cele cinci crți ale lui Moise și, cu siguranț, el i-a vorbit despre modul în care Dumnezeu s-a revelat pe Sine ca fiind buntate generoas, buntate special acordat celor care nu merit decât moarte. Samuel îi va fi vorbit și despre buntatea atât de neobișnuit, de ieșit din comun, a lui Iosif faț de frații si ticloși.

Ionatan a fost atras de tânrul acesta venit la curtea regelui direct de la oi. Tânrul era viteaz, îl ucisese pe uriașul Goliat și mai fcuse și alte acte de vitejie pe câmpul de lupt. Faptele lui de vitejie, l-au fcut pe regele Saul, tatl lui Ionatan, suspicios: tânrul acesta s-ar putea s aib pretenții la domnie! S-ar putea s fie o primejdie pentru mine și pentru fiul meu. Mai bine s acționez din timp, mai bine s termin cu el cât mai repede.

 
Saul i-a spus și fiului su despre primejdia pe care o vedea în David. Dar Ionatan ”îl iubea pe David ca pe sufletul su”. Când Ionatan a ajuns s vad c ura tatlui su faț de David nu mai are leac, a decis s-l scape pe David, s-l ajute s fug. Înainte, îns, de a o face, a avut o lung stare de vorb cu David. În aceast discuție, Ionatan i-a vorbit lui David despre buntatea lui Iehova, o buntate faț de cineva care merit numai pedeaps. David era un posibil pretendent la tron; un posibil complotist. Dup toate regulile vremii, el trebuia lichidat fr mil. Dar Ionatan îl iubea și a decis s fie bun cu David, cu buntatea generoas, nemeritat, a lui Iehova. Ionatan îi spune lui David c s-ar putea ca el  s ajung pe tron. Când cineva ajungea pe tron, își lichida toți dușmanii. Ionatan îi spune: ”Dac voi mai tri, s te porți cu mine cu o buntate ca a Domnului”, iar dac eu voi muri, s nu-mi ucizi copiii, ca posibili pretendenți la tron, ci ”s nu-ți îndeprtezi niciodat buntatea faț de casa mea” (1 Samuel 20:14-15).

 

Învțturile acestea pe care i le-a dat Ionatan au fcut o impresie profund asupra tânrului David. De fapt, toat viața lui a fost marcat de ceea ce i-a spus Ionatan și de modul în care Ionatan i-a artat lui o buntate ca buntatea lui Dumnezeu!

Saul și Ionatan au murit într-o lupt cu filistenii. Dup mai mulți ani, David a ajuns rege. Când era acum cu toate puterile în mâinile sale și când își lua toate msurile s-și consolideze puterea, și-a adus aminte de Ionatan. Oare nu mai triește nimeni din familia lui? Când a pus aceast întrebare cu voce tare, slujitorii lui s-au îngrozit, cci de obicei regele cuta s extermine pe oricine care a mai rmas din familia domnitoare anterioar, ca s nu emit pretenții la tron. Și ei știau c un fiu al lui Ionatan triește și este bine ascuns, undeva la mare distanț!

Dar David gândea altfel. Știind cum pot gândi slujitorii lui, le-a spus: ”Nu mai este nimeni din casa lui Saul ca s m port cu el cu o buntate ca buntatea lui Dumnezeu?” (2 Samuel 9:3). Atunci slujitorii i-au spus despre Mefiboșet, fiul olog al lui Ionatan și David l-a adus la palat și a aranjat ca totdeauna fiul lui Ionatan s stea la mas cu regele!

Ionatan l-a introdus pe David în lumea extraordinar a buntții generoase a lui Dumnezeu. Toat viața i-a fost marcat de aceast buntate. Majoritatea psalmilor lui se refer la aceast buntate. În Psalmul 103, David ne duce înapoi în istorie la momentul când, la Sinai, Moise i-a cerut lui Dumnezeu: ”Arat-mi cile Tale” și ca rspuns, Dumnezeu S-a descris pe Sine în Exod 34:6-7.

Iat cum relateaz David evenimentul acela:

”Dumnezeu Și-a artat cile Sale lui Moise:
Domnul este îndurtor și milostiv,
îndelung rbdtor și bogat în buntate.
El nu se ceart fr încetare și nu ține mânia pe vecie.
Nu ne face dup pcatele noastre,
nu ne pedepsește dup frdelegile noastre.
Ci cât sunt de sus cerurile faț de pmânt,
atât de mare este buntatea Lui pentru cei ce se tem de El:
cât de departe este rsritul de apus,
atât de mult deprteaz El frdelegile noastre de la noi.
Cum se îndur un tat de copiii Lui,
așa se îndur Domnul de cei ce se tem de El.
Cci El știe din ce suntem fcuți;
Își aduce aminte c suntem țrân...
Dar buntatea Lui ține în veci faț de cei ce se tem de El
și îndurarea Lui pentru copiii copiilor lor” (Psalmul 103:7-17).

Din nefericire, Cornilescu nu este consecvent și uneori, în psalmi, traduce cuvântul hesed prin ”îndurare”. De exemplu, în Psalmul 23, trebuie s citim:

”Da, fericirea și buntatea m vor însoți
în toate zilele vieții mele” (versetul 6).

În Psalmul 25:10, trebuie s citim:
”Toate cile Domnului sunt buntate și credincioșie”.

David este atât de ptruns de importanța faptului c Dumnezeu este bun faț de noi cu o buntate generoas încât exclam:
”Buntatea Ta generoas prețuiește mai mult decât viața!” (Psalmul 63:3)

Cci dac n-ar exista aceast buntate generoas a lui Dumnezeu, viața n-ar mai fi viaț! Viața are valoare și merit s fie trit datorit buntții generoase a lui Dumnezeu.

S ne imprimm bine în minte: Când Moise a înțeles frumusețea buntții lui Dumnezeu, I-a cerut lui Dumnezeu s-l ia în stpânirea Lui. Consecința a fost c Moise a devenit cel mai bun om de pe pmânt (Numeri 12:3). În cartea Geneza, Moise ne arat c în mediul de cea mai abject rutate, Dumnezeu a reușit s-Și fac din Iosif un om caracterizat ca și Dumnezeu prin ”buntate și credincioșie”. Ionatan a învțat despre buntatea lui Dumnezeu și i-a artat-o lui David. David a învțat-o, și-a însușit-o și apoi i-a artat-o lui Mefiboșet, fiul lui Ionatan.

Buntatea lui Dumnezeu vrea s te acopere și s te fac și pe tine bun, cu buntatea lui generoas. O poate face numai dac te dai pe tine Lui, dac intri sub stpânirea Lui, dac înveți aceast buntate și dac ești gata s o arți celor care ți-au fcut ru, celor care nu o merit. Este cea mai mare schimbare pe care o face Dumnezeu în om. Și ce poate fi mai mreț decât s fii ca Dumnezeu, s fii bun cu buntatea lui Dumnezeu!
 

Adauga un comentariu

Nume
Comentariu
www.piataaradului.ro
  ...Vezi aici!

Alte articole

www.ofertearadene.ro
......Vezi aici!
www.bisericiarad.ro - Oferte locale
...USI DE INTERIOR IMPORT GERMANIA, PANOURI SANDWICH...Vezi aici!