Agenda | Impresii | Muzica | Carti | Bolnavi | Nasteri | Decese | Anunturi | Media | Rugaciune | Linkuri | Versuri | Donatii | Interviuri | Oferte | Contact

În mijlocul cuptorului, alături de Dumnezeu

Publicat la 2012-09-26 de Traian

De obicei, istoria Ăźi păstrează Ăźn memoria ei pe acei oameni care au reușit să construiască imperii, să cucerească țări sau să realizeze lucruri mărețe, nu neparat prin Ăźnțelepciunea lor, ci prin dorința lor de mărire. Astfel de oameni de cele mai multe ori au fost duri, nepăsători cu viața supușilor lor, gata oricĂąnd să sacrifice vieți pentru ca visul lor să devină realitate. Cei care au reușit dintre ei, au intrat Ăźn analele istoriei.
Paralel cu istoria lumii, marcată de multe lacrimi, durere și moarte, se derulează alta mult mai importantă și anume, istoria lui Dumnezeu. Aceasta este adevărata istorie, cea care rămĂąne. Pe paginile ei citești despre oameni simpli, mulți dintre ei anonimi pentru lume dar cunoscuți de cerul Ăźntreg, eroi care au făcut mult mai mult decĂąt Nebucadnețar, Alexandru Macedon sau Napoleon, dar care și-au primit sau Ăźși vor primi adevărata răsplătire doar acolo sus, Ăźn adevărata lor patrie (vezi Evrei 11:33-40).
Acest meaj este despre trei eroi, trei tineri care Ăźntr-unul din momentele cele mai grele ale vieții lor, au știut să facă alegerea corectă și au luat decizii care, chiar dacă păreau a fi Ăźmpotriva naturii umane, Ăźn cele din urmă s-au dovedit a fi deciziile corecte.
Cred că istoria celor trei tineri este foarte actuală pentru noi cei de astăzi. Vremea cuptorului Ăźncălzit de șapte ori cred că este foarte aproape, de aceea, este vital ca atunci cĂąnd va trebui să stăm Ăźn fața lui, să știm exact ce trebuie să facem. Haideți să urmărim această istorie compusă din patru părți importante.

A. Pregătirea pentru cuptor
Totul Ăźncepe cu pregătirea. În orice lucru, ca să fii sigur că vei reuși, ai nevoie de pregătire Ăźn prealabil. Ne pregătim atĂąt de mult pentru o călătorie, pentru o aniversare, pentru o nuntă sau pentru un alt eveniment. Oare, cu atĂąt mai mult, nu trebuie să ne pregătim pentru momentul Ăźn care vom păși Ăźn cuptor?!
Înainte ca cei trei tineri să ajungă Ăźn cuptorul cu foc, au fost o serie de evenimente care au prevestit această Ăźncercare. Care au fost acestea?

a) Alegerea oamenilor

Există un moment Ăźnainte de orice eveniment care are loc, Ăźn care, undeva Ăźn afara spațiului nostru se face alegerea oamenilor care vor juca un rol important Ăźn evenimentele din această lume.
Textul nostru Ăźncepe cu cuvintele: Împăratul Nebucadnețar. Înainte ca evenimentele din capitolul trei să se deruleze, a fost un moment Ăźn care diavolul și-a ales și și-a pregătit oamenii pentru planul pe care și-l pusese Ăźn gĂąnd.
E important să Ăźnțelegem faptul că gĂąndurile, cuvintele sau acțiunile noastre nu sunt doar ale noastre. În tot ceea ce facem există o anumită influență care vine din afara noastră. Asta Ăźnseamnă că nu suntem cu adevărat liberi? Problema libertății noastre ar presupune o discuție mult mai amplă. Adevărul este că nu suntem liberi. De fapt, fie că ne place, fie că nu, fie că recunoaștem sau nu, noi suntem robi. Domnul Isus a formulat această realitate spirituală Ăźn termeni categorici: Nimeni nu poate sluji la doi stăpĂąni. Căci sau va urĂź pe unul și va iubi pe celălalt; sau va ținea la unul, și va nesocoti pe celălalt: Nu puteți sluji lui Dumnezeu și lui Mamona (Matei 6:24). Dumnezeu ne-a creat ființe libere și avem toată libertatea... să ne alegem StăpĂąnul pe care vrem să-L iubim să să-L slujim. Liberul nostru arbitru cu care am fost Ăźnzestrați ne face să luăm decizii care să indice stăpĂąnul pe care-L iubim cel mai mult: Dumnezeu sau diavolul.
Înainte ca această istorie să aibe loc, diavolul și-a ales un om care să se potrivească cerințelor acestui „job”: să fie crud, foarte mĂąndru, nepăsător cu viața altora și care să-și dorească să fie lăudat de alții. Omul cel mai potrivit pentru aceată slujbă s-a dovedit a fi Nebucadnețar.
Dumnezeu Ăźnsă are și El slujitorii Lui. El cheamă, echipează și motivează oameni, tineri și femei, care să fie gata să stea de partea Lui Ăźn orice moment al vieții lor și Ăźn orice Ăźmprejurare. Dumnezeu a văzut pe Hanania, Mișael și Azaria, trei tineri care alături de Daniel, chiar la Ăźnceputul istoriei lor de robi Ăźn Babilon, au decis să nu se spurce. Și Dumnezeu a zis: „Aceștia sunt oamenii prin care Îmi voi arăta puterea și-Mi voi descoperi slava Ăźnaintea tuturor!” Și așa a fost.
Întrebarea este: Și dacă cei trei tineri nu s-ar fi conformat planului lui Dumnezeu? Cu siguranță că Dumnezeu avea alții. Cei trei Ăźnsă au trecut cu bine testul Ăźncrederii lui Dumnezeu.
Frați și surori, Ăźnainte de cuptor vine o vreme a alegerii, a selectării oamenilor. Diavolul Ăźși caută oamenii lui care să-i ducă la Ăźndeplinire planurile: oameni cu o inimă haină și rea, iubitori de plăceri, cruzi și nepăsători, gata oricĂąnd să-i calce pe alții Ăźn picioare doar pentru ca ei să iasă Ăźn evidență. Pe de altă parte, Dumnezeu are Ăźntotdeauna oameni pregătiți, gata să ducă la Ăźndeplinire planul Lui, pentru că Îl iubesc atĂąt de mult pe Domnul ĂźncĂąt pun mai pe sus decĂąt propria lor viață, onoarea lui Dumnezeu.
Astăzi Dumnezeu Se uită Ăźn Biserica din SĂąnmartin. Oare găsește bărbați și femei, tineri și tinere gata să treacă prin cuptor? Să știți că nu oricine este ales, dar cei aleși niciodată nu vor recunoaște lucrul acesta: ei vor face doar ceea ce trebuie făcut, Ăźn tăcere și fără prea multă slavă personală.

b) Gustul dulce al libertății
În continuare primul verset ne spune: Împăratul Nebucadnețar a făcut un chip de aur, Ăźnalt de șase zeci de coți și lat de șase coți. L-a ridicat Ăźn valea Dura, Ăźn ținutul Babilonului.
PĂąnă aici nimic neobișnuit. Poate, doar dimensiunile gigantice ale acestui chip de aur masiv. Șaizeci de coți Ăźnălțime Ăźnseamnă aproape 30 de m! Asta Ăźnseamnă că acel chip de aur, probabil că propriul lui chip, era mai Ăźnalt decĂąt un bloc cu zece etaje! Ne Ăźnchipuim că Ăźn bătaia razelor de soare din cĂąmpia Babilonului, chipul de aur era vizibil de la zeci de km distanță!
Această construcție masivă nu s-a ridicat peste noapte. Mai ĂźntĂąi a trebuit strĂąns aurul, apoi făcută forma, apoi topit aurul și turnat Ăźn acea formă. Și abia după ce s-au mai făcut retușurile necesare, Ăźn sfĂąrșit acea statuie imensă a fost gata.
Cu siguranță că Ăźn toată acea perioadă, oamenii care treceau prin valea Dura și vedeau acele schele imense se Ăźntrebau: „Ce se face aici?” Apoi primeau și răspunsul: „Împăratul Nebucadnețar Ăźși face un chip de aur”. Probabil că mulți, Ăźn sinea lor ziceau: „Normal că-și face, că are cu ce. Și eu mi-aș fi făcut Ăźn locul lui”.
În acea vreme era Ăźncă libertate religioasă. Ca și acum, de altfel. Aceeași filozofie de viață a lui Nebucadnețar din Babilon e caracteristică multor „nebucadnețari” ai zilelelor noastre: cele mai scumpe mașini, iahturi de lux, viață de huzur etc. Ei sunt puțini, și cei mai mulți oameni, Ăźn vremuri de libertate, se uită la cei puțini care-și ridică chipuri de aur Ăźn această lume, și-i invidiază. Ar da orice să poată fi și ei un Nebucadnețar, măcar pentru o zi!
Pentru un copil al lui Dumnezeu, vremurile de libertatea sunt cele mai dificile vremuri Ăźn care trebuie să-și exercite credința, pentru că dușmanul este invizibil, mult mai perfid și mult mai periculos.
În vremuri de libertate, se ĂźntĂąmplă acest fenoment ciudat numit ridicarea chipurilor de aur. După modelul lui Nebucadnețar, oamenii Ăźn libertate cultivă un cult al personalității individuale. Majoritatea oamenilor vor ca ei să fie mai bogați, mai puternici și mai influenți decĂąt cei din jurul lor. Majoritatea oamenilor care trăiesc Ăźn libertate Ăźși ridică propriul lor chip de aur, la care muncesc din greu, Ăźn care investesc tot ce au, pentru care Ăźși jertfesc și sănătatea și familia.
Uitați-vă la pașii lui Nebucadnețar. În versetul ĂźntĂąi ni se spune: „a făcut un chip de aur” și „l-a ridicat Ăźn valea Dura”, pentru ca Ăźn versetul 2 să ni se spună că a chemat pe toți mai marii Ăźmpărăției la sfințirea chipului de aur. Ce om religios acest Ăźmpărat! Ca un bun creștin din zilele noastre, nu numai că l-a ridicat dar l-a și sfințit.
Cel mai grotesc lucru Ăźn vremuri de libertate este să vezi sfințirea chipurilor de aur. Oamenii Ăźși sfințesc idolii la care se Ăźnchină, care poate fi o mașină, o casă sau un loc de muncă, Ăźn speranța că așa vor fi binecuvĂąntați, apoi Ăźși cheamă prietenii și apropiații să vină să le vadă chipul sfințit.
Trăim vremuri de libertate Ăźn care oamenii, Ăźn numele acestei libertăți, sunt Ăźn stare să facă cele mai grotești dar și mai periculoase lucruri. Știți Ăźnsă că este o stare mult mai periculoasă decĂąt starea aceasta? Este starea celor care realizează că aceste practici nu sunt bune, care știu că ridicarea chipurilor de aur este un păcat Ăźndreptat Ăźmpotriva lui Dumnezeu, și totuși, nu spun și nu fac nimic. Este tăcerea credincioșilor care gĂąndesc: „E libertate, fiecare face ce vrea”. Și mai groaznic de cĂąt aceasta este să vezi creștini care, lăsĂąndu-se duși de curent, Ăźncep să lucreze și ei Ăźn tăcere la propriul lor chip de aur. Chipul de aur poate fi orice lucru sau persoană care te Ăźmpiedică să-i dai lui Dumnezeu locul ĂźntĂąi Ăźn viața ta.
Aș vrea Ăźnsă să vă spun ceva! Ce este construit Ăźn vale, te ține Ăźn vale! „Dura” Ăźnseamnă „Valea zidurilor” sau „Încercuire”, „Fortăreață”. Atunci cĂąnd Ăźncepi să construiești Ăźn Valea Dura, rămĂąi prizonierul acelei văi. Uitați-vă Ăźn jurul dvs. la creștinii care au Ăźnceput să construiască un chip de aur Ăźn valea Dura, cum toți, pe rĂąnd fiecare, au rămas prizonierii acelei lucrări! Orice-ar face, gĂąndul le zboară tot Ăźn vale. De dragul văii și a chipului de aur, renunță la Cristos și la biserică. Sunt atĂąt de absorbiți de construirea acelui chip, că trec luni și ani și ei nu mai intră Ăźn Casa Domnului. În schimb, de dimineața pĂąnă seara muncesc Ăźn vale! Nu cumva și tu ai căzut Ăźn această cursă? Vrei să construiești ceva care să rămĂąnă Ăźn urma ta, să dăinuie peste generații.
De obicei filozofia văii Dura este de genul: „Dacă eu nu am avut, să aibă copiii mei”. Am Ăźnsă o Ăźntrebare: Dacă părinții noștri ar fi avut aceeași concepție, mai eram noi astăzi Ăźn biserică? Vorbeam cu un frate și Ăźmi povestea cum, copil fiind, fie vară fie iarnă cĂąnd era program la Casa Domnului, părinții Ăźi luau, Ăźi Ăźmbrăcau și plecau pe jos la biserică. Uneori mergeau prin ploaie, zăpadă și prin viscol dar nimic nu-i Ăźmpiedica din Ăźnaintare, pentru că dorința de a sta la părtășie cu frații și surorile era mai puternică decĂąt atracția văii. Astăzi parcările ne sunt pline de mașini dar e atĂąt de greu să ne mai suim Ăźn ele și să venim joia și duminica la Casa Domnului! De ce? Pentru că vremurile de libertate ne-au pus și pe noi la lucru la propriul nostru chip de aur.

c) Norii constrĂąngerii
Cei care lucrează la chipul de aur ar trebui să aibe o mare Ăźngrijorare. Aceasta este vestea tristă că libertatea este de scurtă durată și Ăźntotdeauna, după o scurtă perioadă de libertate urmează vremurile dificile.
CĂąnd chipul de aur a fost finalizat și sfințit, lui Nebucadnețar i-a venit o idee: „De ce să mă Ăźnchin doar eu cĂąnd am toată puterea să-i strĂąng pe toți oamenii din Ăźmpărăția mea și să-i oblig să se Ăźnchine Ăźnaintea chipului meu de aur?”
Vremurile de libertate se apropiau de sfĂąrșit, pentru că la orizontul istoriei apăruseră primii nori de constrĂąngere religioasă. Uitați-vă vă rog Ăźn versetul 4: Iar un crainic a strigat cu glas tare: „Iată ce vi se poruncește popoare, neamuri, oameni de toate limbile”!
Libertatea se termină odată cu apariția poruncilor. În vremuri de libertate nimeni nu are voie să-ți spună ce să faci, sau să-ți dea vreo poruncă. În schimb, Ăźn vreme de constrĂąngere da.
Dacă pĂąnă atunci oamenii au avut păreri Ăźmpărțite despre chipul de aur al lui Nebucadnețar, de acum Ăźncolo nimeni nu mai putea să aibe propria lui părere, bună sau rea. Părerea era dicată de la centru, crezul era poruncit de sus, opinia tuturor trebuia să fie identică cu voința lui Nebucadnețar.
În ce consta acea poruncă? Versetul 5: În clipa cĂąnd veți auzi sunetul... să vă aruncați cu fața la pămĂąnt, și să vă Ăźnchinați chipului de aur pe care l-a Ăźnălțat Ăźmpăratul Nebucadnețar! Este una din puținele dăți menționate Ăźn Biblie, cĂąnd muzica este pervertită și pusă Ăźn slujba diavolului. A mai foat un moment similar cĂąnd poporul Israel a cĂąntat și a dansat Ăźn jurul vițelului de aur. Iată o atenționare pentru tineri! Muzica Ăźn sine nu este rea. Dar muzica poate fi pervertită, folosită Ăźnspre rău. Nu orice muzică este bună, chiar dacă printre ritmuri mai sunt strecurate și cĂąteva cuvinte din Biblie. O muzică care te face să te Ăźnchini Ăźnaintea unor chipuri de aur Ăźn loc să te apropie Ăźn umilință și curăție de Dumnezeu, este o muzică pervertită. Feriți-vă de ea!
ConstrĂąngerea religioasă era legată de Ăźnchinare. De fapt, Ăźntotdeauna atĂąt libertatea cĂąt și constrĂąngerea au de-a face cu Ăźnchinarea. AtĂąt Dumnezeu cĂąt și diavolul Ăźși doresc de la noi același lucru. Aduceți-vă aminte de ispitirea Domnului Isus, cĂąnd diavolul L-a dus pe Fiul lui Dumnezeu pe un munte foarte Ăźnalt, I-a arătat toată frumusețea acestei lumi (subliniez, nu I-a arătat partea urĂątă, ci partea frumoasă, atractivă, strălucitoare) și I-a spus: „Toate aceste lucruri Ți le voi da Ție, dacă Te vei arunca cu fața la pămĂąnt și Te vei Ăźnchina Mie” (Matei 4:9). Același lucru l-a cerut și Nebucadnețar, cu o singură specificație, fără să ofere nimic Ăźn schimb. Dați-mi voie Ăźnsă să vă zic că a procedat exact cum ar fi procedat și Satan. Nici el nu ar oferit nimic, cum și face de fapt, dacă Domnul Isus i s-ar fi Ăźnchinat! Satan doar cere, fără a da nimic. De fapt, ceea ce dăruiește el este doar otravă lentă dar cu efecte eterne.
Ce i-a răspuns Domnul Isus? „Pleacă Satano. Căci este scris: „Domnului Dumnezeului tău să I te Ăźnchini și numai Lui să-I slujești” (Matei 4:10). Închinarea noastră trebuie dăruită doar Domnului!

d) Furtuna amenințării și tentația compromisului

Nebucadnețar a făcut un pas și mai departe. De la libertatea religioasă, Ăźn care fiecare putea să lucreze Ăźn voie la propriul lui chip de aur, el a trecut la constrĂąngere iar de la constrĂąngere la amenințări. Versetul 6 ne spune lucrul acesta: Oricine nu se va arunca cu fața la pămĂąnt și nu se va Ăźnchina, va fi aruncat chiar Ăźn clipa aceea Ăźn mijlocul unui cuptor Ăźncins.
Frica de pedeapsă este una din măsurile cele mai coercitive care există. Copiii ascultă (pĂąnă Ăźntr-o zi ce-i drept) de părinții lor, pentru că le este frică de pedeapsă. Subalternii execută ceea ce li se cere, pentru că le este frică de pedeapsa șefilor sau patronilor. Frica de pedeapsă este uneori cel mai bun stimulent pentru a determina o persoană să facă un anumit lucru.
Trăim Ăźnsă Ăźntr-o lume Ăźn care această noțiune a fost deformată complet. În baza fricii de pedeapsă, cei tari Ăźi obligă pe cei mai slabi să facă cele mai groaznice și mai josnice lucruri. Nebucadnețar a fost suficient de inteligent să-și dea seama că, dacă-i va ruga pe oameni să vină să se Ăźnchine Ăźnaintea chipului de aur, nu va veni aproape nimeni; Ăźn schimb, dacă-i va amenința cu moartea pe cei care nu se vor Ăźnchina, o vor face toți ca să-și scape viața.
Aici am ajuns la miezul problemei. Ce-ai fi Ăźn stare să faci, ca să-ți scapi viața? Răspunsul este unul complex și depinde de o altă Ăźntrebare: Care este, de fapt, adevărata viață?
Din punctul acesta oamenii se despart Ăźn două categorii: cei care pun preț doar pe viața aceasta, neluĂąnd nici un moment Ăźn calcul viața viitoare și cei care trăiesc viața aceasta anticipĂąnd și pregătindu-se pentru viața viitoare. Nu există cale de mijloc. Dacă vei trăi doar pentru viața aceasta, atunci orice soluție este bună, chiar și cea a compromisului și a trădării, ca să-ți salvezi viața. Dacă trăiești pregătindu-te pentru ĂźntĂąlnirea cu Dumnezeu și pentru veșnicie, atunci ești gata să prețuiești mai mult viața viitoare decĂąt viața aceasta.
În fața poruncii și amenințării cu moartea, oamenii din regatul lui Nebucadnețar s-au regrupat rapid doar Ăźn două categorii. Dacă pĂąnă atunci, Ăźn vremuri de libertate, fiecare făcea ce vroia, cĂąnd a venit furtuna amenințării cu moartea n-au mai existat decĂąt două categorii: cei foarte mulți care au fost gata de orice compromis numai să-și salveze viața aceasta, și trei tineri, o categorie extrem de neglijabilă Ăźntre zecile, poate sutele de mii de oameni, care au zis: „Viața aceasta e prea scurtă Ăźn comparație cu veșnicia. De aceea, nu ne putem permite să ne compromitem veșnicia de dragul aceste vieți!”
Uitați-vă Ăźn versetul 7: De aceea, Ăźn clipa cĂąnd au auzit toate popoarele sunetul..., toate popoarele, neamurile, oamenii de toate limbile s-au aruncat cu fața la pămĂąnt și s-au Ăźnchinat chipului de aur. Toți, fără nici o excepție. Și aș vrea să vă asigur că au mai fost acolo evrei, Ăźn afara celor trei tineri, care au zis: „Facem ca el și credem ca noi. În inima noastră tot evrei rămĂąnem!”
Fals! Acesta a fost momentul cĂąnd compromisul a biruit credința. Adevărata credință nu este doar una a inimii. Adevărata credință este probată Ăźn valea Dura, atunci cĂąnd toți cei din jurul tău fac același lucru, cĂąnd toți din jurul tău se compromit, și cĂąnd se pune o enormă presiune asupra ta să faci și tu la fel ca ei. În astfel de momente cruciale, dacă ești cu adevărat un vas ales de Dumnezeu, nu te vei compromite indiferent de prețul pe care trebuie să-l plătești!
Și tu și eu vom ajunge la un moment dat Ăźn vale, Ăźn mijlocul unor oameni la fel ca și noi dar care pun preț mai mult pe viața aceasta decĂąt pe viața viitoare. Ce vei face? Vei alege calea compromisului? Au fost unii creștini care au ales această cale. Au fost unii care s-au compromis o singură dată Ăźn viață dar au plătit cu amar acel moment de cădere. Tu ce vei face, ce vei alege, ce vei prețui mai mult?

B. Față-n față cu Nebucadnețar

Acesta este momentul Ăźn care-și fac apariția pe scena istoriei scrisă din perspectiva lui Dumnezeu nu a oamenilor, adevărații eroi. Cei trei tineri nici nu visau să ajungă vreodată eroi ai Bibliei, exemple demne de urmat Ăźn ceea ce Ăźnseamnă viața de credință. De fapt, adevărații eroi nu se gĂąndesc doar la modul Ăźn care pot ajunge eroi: ei sunt doar oamenii potriviți la momentul potrivit și Ăźn locul potrivit.
Sosise momentul ĂźntĂąlnirii dintre Nebucadnețar, omul care a devenit instrumentul folosit de diavol Ăźn acest episod, și Hanania, Mișael și Azaria, trei tineri evrei care au mers Ăźnainte și au rămas lĂąngă Dumnezeu. Acest moment este emblematic pentru situațiile Ăźn care copiii lui Dumnezeu trebuie să stea Ăźn fața lumii Ăźntregi, și să-și urmeze pĂąnă la capăt Domnul sau, dimpotrivă, să-L trădeze pentru a-și scăpa viața aceasta.
Sunt patru momente care au caracterizat acest episod. Le vom analiza pe rĂąnd.

a) VĂąnătoarea copiilor lui Dumnezeu

CĂąnd dispare libertatea și cĂąnd norii constrĂąngerii și furtuna amenințării Ăźncep să fie resimțite Ăźn viața credinciosului, diavolul declanșează ceea ce poate fi numit generic, vĂąnătoarea copiilor lui Dumnezeu.
În astfel de momente, oricĂąt de mult ai vrea să treci neobservat, să fii uitat sau să scapi, lucrul acesta nu este posibil. Înainte de a ne uita Ăźn textul nostru, aș vrea să vă aduc aminte de o altă situație similară din Biblie.
Dacă mergem Ăźn Luca 22:54-62, acolo ne este relatat momentul lepădării lui Petru. După prinderea Învățătorului, Petru L-a urmat de departe și Ăźn cele din urmă, a pătruns și el Ăźn curtea marelui preot. Era noapte, erau foarte mulți oameni, și Petru a sperat că va trece neobservat. CĂąnd s-a apropiat de foc Ăźnsă, o slujnică l-a recunoscut imediat. Aș vrea să recitim un singur verset: O slujnică l-a văzut cum ședea la para focului, s-a uitat țintă la el și i-a zis: „Și omul acesta era cu El” (Luca 22:56). Observați? Nu vreun preot sau fariseu, ci o biată slujnică l-a recunoscut, l-a pironit cu privirea, l-a arătat cu degetul și l-a dat de gol. Mult și-ar fi dorit Petru Ăźn acele momente să nu fie recunoscut de nimeni dar a fost imposibil!
În vremuri de libertate s-ar putea să nu le pese la prea mulți ce crezi tu, dar vine o vreme, și eu cred că acea vreme este chiar la ușă, cĂąnd trebuie să ne definim foarte bine poziția: sau stăm lĂąngă Domnul sau ne lepădăm de El! Aș vrea Ăźnsă să vă spun că decizia din acel moment de presiune va fi extrem de mult influențată de decizia din această vreme de libertate. Dacă acum ne-am Ăźndepărtat de El de dragul acestei lumi, atunci ne vom lepăda de El ca să ne scăpăm viața!
Să ne Ăźntoarcem la textul nostru. Uitați-vă vă rog Ăźn versetul 8: Cu prilejul acesta, și Ăźn aceeași vreme, cĂąțiva haldei s-au apropiat și au pĂąrĂąt pe iudei. Acum, vă Ăźntreb: Ar mai fi aflat Nebucadnețar vreodată că Ăźn mulțimea aceea de oameni, trei tineri nu s-au Ăźnchinat chipului lui de aur, dacă nu ar fi fost oamenii care să-i dea de gol? Răspunsul este: nu!
Întotdeauna au fost și vor fi oameni care să nu se bucure că tu nu ești ca ei, că tu nu faci aceleași lucruri pe care le fac ei, că tu nu vorbești ca ei și nu mergi Ăźn aceleași locuri Ăźn care merg ei.
Se ridică Ăźnsă o Ăźntrebare foarte importantă: Văd oamenii, chiar dacă nu o fac cu plăcere, faptul că suntem diferiți de ei? Sau, dimpotrivă, nu există nici o diferență Ăźntre noi și ei? Una din marile probleme ale creștinilor din vremea noastră este faptul că vor să cucerească lumea folosind standardele lumii. Lucrul acesta este Ăźnsă imposibil.
Acești tineri au stat Ăźn picioare Ăźn timp ce zeci de mii de oameni, unii poate doar de formă, și-au plecat genunchiul Ăźn fața acelui idol. Ei au stat Ăźn picioare chiar și atunci cĂąnd alții s-au grăbit să-i pĂąrască și au fost gata mai degrabă să plătească cu viața, decĂąt să-și renege Dumnezeul.
Ce faci cĂąnd te simți vĂąnat pentru credința ta? Ce faci cĂąnd ești arătat cu degetul, cĂąnd ți-i se spune că ești fanatic, că ești conservator, că Dumnezeu nu-ți cere chiar atĂąt de mult?
Studdard Kennedy a fost preot militar Ăźn cel de-al doilea război mondial. De multe ori era obligat să meargă Ăźn linia ĂźntĂąi a frontului, pentru a fi alături de ostașii care-și trăiau ultimele momente ale vieții. Iată un fragment dintr-o scrisoare pe care el a scris-o fiului său de doar zece ani:
„Prima rugăciune pe care vreau să o Ăźnveți fiule nu este: „Doamne, ține-l pe tata Ăźn viață”, ci, „Doamne, dă-i curaj la tata. Iar dacă el era lucruri grele de făcut, fă-l puternic pentru a le face”. „Fiule”, a continuat el, „viața și moartea nu au importanță, dar binele și răul contează. Un tată mort rămĂąne un Tată, dar un tată dezonorat Ăźnaintea lui Dumnezeu este prea greu de exprimat Ăźn cuvinte”.
E trist că de prea multe ori rugăciunile noastre sunt rugăciuni care exprimă mai degrabă dorința de a supraviețui, decĂąt hotărĂąrea de a birui! Ne rugăm ca Dumnezeu să ne scape de Ăźncercări, Ăźn loc să ne rugăm ca Dumnezeu să ne dea putere Ăźn Ăźncercare ca să-L onorăm pe El!

b) În fața revărsării mĂąniei umane
După momentul trădării, cei trei tineri au fost aduși Ăźn fața lui Nebucadnețar. Eu cred că acest Ăźmpărat nu era prea plăcut să-l privești și să stai Ăźn fața lui nici măcar Ăźn zilele lui bune, dar mai ales atunci cĂąnd era furios. Iată ce citim Ăźn versetul 13: Atunci Nebucadnețar, mĂąniat și plin de urgie, a dat poruncă să aducă pe Șadrac, Meșag și Abed-Nego. Și oamenii aceștia au fost aduși Ăźndată Ăźnaintea Ăźmpăratului.
Împăratul era mĂąnios și Ăźnfuriat la culme. Expresia „au fost aduși Ăźndată” ne indică tensiunea și groaza tuturor de mĂąnia Ăźmpăratului. Iată o presiune Ăźn plus pe cei trei tineri: „Nu puteau să se Ăźnchine și ei? Ce, ei sunt mai grozavi ca noi, ceilalți? Doar nu li se ĂźntĂąmpla nimic. E mai bine acum, că l-au Ăźnfuriat pe Nebucadnețar și din cauza ĂźncăpățĂąnării lor, suferim toți?” Și toate degetele acuzatoare erau Ăźndreptate spre cei trei. Numai din cauza lor, a credinței lor Ăźnguste, se stricase o zi care Ăźncepuse atĂąt de bine.
În vreme de criză toți se Ăźntorc Ăźmpotriva copiilor lui Dumnezeu. Aduceți-vă aminte de Nero care, după de ce a incendiat Roma ca să compună un poem, cĂąnd a văzut că gluma s-a Ăźngroșat, a dat vina pe creștini. Atunci cĂąnd Ăźn primă fază decizi să nu te compromiți, să nu crezi că ai scăpat. Urmează faza a doua, cĂąnd presiunea este și mai mare, cĂąnd toți din jur se Ăźntorc Ăźmpotriva ta și-ți zic: „Tu de ce trebuie să fii diferit de noi? De ce nu poți să fii și tu la fel ca noi?”
În astfel de momente, Ăźn care se pune o presiune enormă asupra ta ca să te compromiți, nu uita chemarea de care ai avut parte. CĂąnd toată lumea parcă se Ăźntoarce Ăźmpotriva ta, nu uita că tu nu ai rămas singur, tu ai rămas de partea lui Dumnezeu.
Atanasie a fost unul din părinții Bisericii. Într-o vreme grea pentru Biserică, cĂąnd erezia lui Arius Ăźncepuse să facă ravagii, el a fost cel care s-a luptat și a reușit să păstreze doctrina dumnezeirii Domnului Isus Cristos Ăźn modul Ăźn care ne este relevată de CuvĂąntul lui Dumnezeu, și să o impună ca și crez al Bisericii la Conciliul de la Niceea.
Se spune că cineva a venit la el și i-a spus: „Atanasie, nu știi că Ăźmpăratul este Ăźmpotriva ta, episcopii sunt Ăźmpotriva ta, biserica este Ăźmpotriva ta, chiar și Ăźntreaga lume este Ăźmpotriva ta?” Atanasie a dat un răspuns care a rămas Ăźn istorie: „Atunci eu sunt Ăźmpotriva Ăźntregii lumi!”
Ce faci cĂąnd toți sunt Ăźmpotriva ta? Ești gata să faci un compromis ca să-ți salvezi viața sau rămĂąi lĂąngă Dumnezeu cu orice preț?

c) Viclenia diavolului: să mai cĂąnte o dată muzica

Diavolul este atĂąt de șiret, ĂźncĂąt știe foarte bine să schimbe registrele presiunii foarte rapid. În orice situație de acest gen, el trece de la amenințare la ofertă și Ăźnapoi la amenințare. La fel a făcut și-n cazul celor trei tineri. Aduși Ăźn fața unui Nebucadnețar plin de mĂąnie, cĂąnd toată lumea se aștepta ca ordinul executării lor să fie rostit imediat, Ăźmpăratul le face a doua ofertă: „Nebucadnețar a luat cuvĂąntul și le-a zis... Acum fiți gata, și Ăźn clipa cĂąnd veți auzi sunetul, să vă Ăźnchinați” (v. 14, 15).
Știți ce le spune Ăźmpăratul, de fapt? „Dragii mei, vouă vă fac un hatĂąr. Poate că ați avut un moment de nebunie și nu v-ați gĂąndit ce faceți prima oară. Acum Ăźnsă dau ordin din nou și, special pentru voi, mai cĂąntă odată muzica, numai să vă Ăźnchinați”.
Vă puteți Ăźnchipui acum presiunea și mai mare care a fost pusă pe acești tineri?! Dacă ar fi acționat Ăźn fire prima oară, doar ca să pară mai deosebiți ca alții, ar fi zis Ăźn gĂąndul lor: „E-n regulă. Oricum nimeni n-a mai făcut ce am făcut noi. E suficient, acum Ăźngenunchiem și noi, și gata”. Dacă ar fi făcut lucrul acesta cu siguranță că rămĂąneau niște eroi pentru acea generație de oameni. S-ar fi vorbit de ei Ăźn șoaptă: „Iată-i pe cei trei tineri care l-au Ăźnfruntat pe Nebucadnețar”. Dar odată cu acea generație ar fi fost uitați și ei. Vă asigur Ăźnsă că istoria lor nu ar fi apărut Ăźn Biblie și nici nu ar fi contat Ăźn istoria lui Dumnezeu.
Sunt mulți oameni care sunt Ăźn stare de mari acte de brvadă, care-i impresionează pe alții și le smulg aplauzele. Aici Ăźnsă avem mult mai mult decĂąt un act de bravadă: avem un act de credință!
Știți că sunt situații Ăźn care diavolul vine și la noi și ne spune: „Bravo, au văzut toți cĂąt de tare a fost credința ta prima oară. Acum e momentul să o lași mai moale, nu-i cazul să faci pe eroul și a doua oară. Uite, mai cĂąntă odată muzica doar pentru tine, fii mai deschis de data aceasta și fă și tu de data aceasta ce fac și ceilalți”. Dacă s-ar putea face o statistică, ne-am speria de numărul mare al creștinilor care se compromit nu de prima oară cĂąnd au stat tari Ăźn credință, ci dintr-o Ăźncercare ulterioară a diavolului. Și știți de ce? Pentru că se Ăźnșeală cu gĂąndul: „Dacă am rezistat o dată, Ăźnseamnă că pot să rezist oricĂąnd vreau”, și pierd din vedere una din „calitățile” diavolului: este tenace și nu abandonează lupta după prima ĂźnfrĂąngere.

d) Care Dumnezeu este mai tare?
Ultimul asalt al lui Nebucadnețar este menționat Ăźn finalul versetului 15: Și care este dumnezeul acela care vă va scoate din mĂąna mea? Împăratul a trecut din nou la amenințări. După ce le-a sugerat voalat: „Vă mai dau o șansă”, i-a amenințat Ăźntr-un mod direct: „Aveți Ăźnsă grijă că dacă și de data aceasta dați cu piciorul, s-a terminat cu voi”.
În vremuri de Ăźncercare a credinței, lupta noastră este dublă: noi luptăm cu Ăźncercarea Ăźn sine, dar luptăm și cu intensitatea Ăźncercării. Uneori Ăźncleștarea este mai puternică și ne gĂąndim dacă vom reuși să scăpăm; alteori, această Ăźncleștare slăbește Ăźn intensitate și ne permitem un moment de respiro. Creștinul Ăźnsă trebuie să fie permanent Ăźntr-o stare de vigilență, pentru că nu știe cĂąnd diavolul se va năpusti din nou.
Uneori, cĂąnd intensitatea luptei este maximă, auzim și noi Ăźntrebarea batjocoritoare care vine din partea diavolului: „Ei, cine crezi că te mai scapă din mĂąna mea?” În astfel de momente suntem tentați să ne gĂąndim: „Oare nu cumva m-a abandonat Dumnezeu?” CĂąnd Ăźți vin Ăźn minte astfel de gĂąnduri, nu uita că ești sub atacurile celui rău care sapă la temelia credinței tale și vrea să-ți dărĂąme viața spirituală. În astfel de momente grele adu-ți aminte de cei trei tineri din Babilon care au trecut și ei pe acest drum al luptei spirituale dar au ieșit Ăźn cele din urmă biruitori, pentru că n-a fost nici un moment Ăźn Ăźncercarea lor Ăźn care să se Ăźndoiască de ajutorul și prezența lui Dumnezeu.
Unul din psalmii lui David, scris Ăźntr-o Ăźmprejurare asemănătoare și care are un mesaj de Ăźncurajare extraordinar, este Psalmul 71. Iată cĂąteva versete din acest psalm (citește vs. 10-15).

C. Părtășia din mijlocul flăcărilor

Momentele cel mai glorioase din viața unui copil al lui Dumnezeu nu sunt cele ale experienței, ci cele ale momentului triumfului credinței Ăźn viața personală. Atunci cĂąnd credința iese biruitoare Ăźn lupta cu constrĂąngerea, amenințarea cu pedeapsa și tentația compromisuului, atunci sentimentul victoriei spirituale este resimțit din plin. Îndrăznesc să zic că, chiar mai frumoasă decĂąt experiența Ăźn sine, este acea stare Ăźn care credința te-a aruncat cu tot ce ai și cu tot ce ești Ăźn brațele lui Dumnezeu.
Această biruință a credinței este descrisă Ăźntr-un mod magnific Ăźn versetele 16-18. Avem de fapt aici o mărturisire de credință adevărată. Iată care sunt pașii adevăratei credințe.

1. Testele credinței adevărate
În primul rĂąnd, credința adevărată mărturisește un Dumnezeu personal. În răspunsul lor de apărare, fără să mai stea pe gĂąnduri, cei trei tineri au spus: Iată, Dumnezeul nostru (v. 17). Ei n-au spus: „Dumnezeul părinților noștri” sau „Dumnezeul poporului nostru”, ci „Dumnezeul nostru”. Aceasta ne vorbește despre relația pe care acești tineri o aveau cu Dumnezeu.
PĂąnă cĂąnd nu ai o relație personală cu Dumnezeu, vei vorbi din auzite despre El sau din experiența altora. CĂąnd ajungi să-L cunoști Ăźntr-un mod personal, vei putea să vorbești despre Dumnezeul tău personal. În momentele grele ale vieții, este imperios necesar să poți spune: „Dumnezeul meu”.
În al doilea rĂąnd, credința adevărată mărturisește un Dumnezeu StăpĂąn peste viața mea: Iată, Dumnezeul nostru, Căruia Îi slujim (v. 17). Cei trei tineri Îl cunoșteau pe Dumnezeu Ăźntr-un mod personal și Îl slujeau cu toată dragostea pe acest Dumnezeu. Lor nu le-a fost nici greu și nici frică să-i spună lui Nebucadnețar: „Noi nu ne putem Ăźnchina dumnezeului tău, pentru că noi deja slujim altui Dumnezeu!”. CĂąnd Ăźți alegi StăpĂąnul nu-ți mai negociezi slujirea! CĂąnd știi Cine este Domnul vieții tale și-L slujești cu dragoste și respect, indiferent de oferta celuilalt stăpĂąn tu nu-ți trădezi Dumnezeul.
În al treilea rĂąnd, credința adevărată mărturisește un Dumnezeu Atotputernic: Iată, Dumnezeul nostru, Căruia Îi slujim, poate să ne scoată din cuptorul aprins. Este aici o mărturisire despre puterea lui Dumnezeu. Cei trei tineri i-au zis Ăźmpăratului: „Noi avem un Dumnezeu care are toată puterea, și dacă va vrea ne va scoate din acel cuptor, de aceea noi nu ne temem de el”.
CĂąt de puternic este Dumnezeul Ăźn care te Ăźncrezi? Lucrul acesta se va vedea Ăźn momentele de Ăźncercare prin care vei trece. CĂąnd stai la marginea cuptorului Ăźncins și vezi doar flăcări Ăźn fața ochilor, poți să spui la fel ca tinerii aceștia: „Eu știu că am Ăźn ceruri un Dumnezeu Atotputernic?”
Urmărind credința acestor tineri, ajungem acum să vedem măreția unei credințe adevărate. Uitați-vă la ultima propoziție a versetului 17: Și ne va scoate din mĂąna ta, Ăźmpărate. Aici nu este nici infatuare, nici obrăznicie; este pur și simplu măreția credinței.
Erau trei tineri aduși robi dintr-o țară cucerită, aflați Ăźn fața unui Ăźmpărat Ăźnaintea căruia tremura Ăźntreaga lume. Și ei spun: „Tu crezi că ești puternic și că nimeni nu ne poate scoate din mĂąna ta. Te Ăźnșeli, există o Persoană mai puternică decĂąt tine, și acea Persoană este Dumnezeul nostru”. Îți trebuie multă credință să ai curajul să rostești aceste cuvinte. Descoperim aici frumusețea și măreția ei. Este acea credință a unui copil care uitĂąndu-se la corabia Ăźnvăluită de valuri, Ăźși ridică privirea spre Tatăl său iar apoi se cuibărește la pieptul Lui și-i spune: „Tată, du tu corabia Ăźn direcția Ăźn care vrei, pentru că știu că va ajunge Ăźn siguranță la țărm!” Și apoi adoarme liniștit, știind că Tatăl lui veghează. Poți să dormi liniștit Ăźn furtunile vieții? Înseamnă că ai acea credință care te va duce Ăźn siguranță prin orice furtună vei trece.
Ajungem acum la punctul care mie, personal, mi-e cel mai drag Ăźn Ăźntreaga istorie. Sunt cuvintele din versetul 18: Și chiar de nu ne va scoate, să știi Ăźmpărate, că nu vom sluji dumnezeilor tăi, și nici nu ne vom Ăźnchina chipului tău de aur, pe care l-ai Ăźnălțat!” Aici putem vedea puterea credinței adevărate. Această putere te ajută să mergi Ăźnainte indiferent de ceea ce se va ĂźntĂąmpla.
Aș vrea să spun aici un lucru foarte important. Părtășia din mijlocul cuptorului Ăźncins Ăźncepe cu mult Ăźnainte. În fața lui Nebucadnețar tinerii erau deja Ăźn cuptor, chiar dacă nu Ăźncă Ăźn realitate, cel puțin la nivelul trăirilor sufletești și al presiunii venite din exterior ei erau Ăźn cuptor. Adevăratul test și cel mai important l-au dat Ăźnainte de a păși Ăźn cuptorul Ăźncins. Uneori e mai ușor să fii gata să mori Ăźn cĂąteva secunde pentru Dumnezeu. E mult mai greu Ăźnsă să stai Ăźn fața nebucadnețarilor acestei lumi și să-i Ăźnfrunți Ăźn față, conștient fiind că lucrul acesta te va costa mult și pe termen Ăźndelungat!

2. Părtășia cuptorului

CĂąnd credința adevărată a fost probată și a trecut toate testele, te califici pentru proba finală. A fost momentul Ăźn care cei trei au fost luați și aruncați Ăźn cuptorul Ăźncins de șapte ori mai mult. Acum Ăźnsă are loc o minune dumnezeiască (v. 24, 25).
Ceea ce a văzut Nebucadnețar a depășit orice imaginație: Ei bine, eu văd patru oameni umblĂźnd slobozi Ăźn mijlocul focului și nevătămați. Îmi place atĂąt de mult observația lui. Ei umblau liberi Ăźn mijlocul focului. Acolo, Ăźn mijlocul flăcărilor, ei aveau mai multă liniște decĂąt Nebucadnețar afară din cuptor (v. 24: Atunci Ăźmpăratul Nebucadnețar s-a ĂźnspăimĂąntat).
Aceasta este pacea pe care Dumnezeu ne-o dăruiește Ăźn mijlocul Ăźncercărilor. Vă rog să fiți atenți Ăźnsă! Dumnezeu nu ne promite că va stinge flăcările, ci ne promite că va umbla Ăźmpreună cu noi printre flăcări sau Ăźn mijlocul flăcărilor. Aici este frumusețea vieții de credință. Focul nu s-a stins cĂąnd ei au fost aruncați Ăźnăuntru, numai că nu a avut nici o putere asupra lor! Același lucru i s-a ĂźntĂąmplat și lui Daniel Ăźn groapa cu lei. Dumnezeu nu a făcut să dispară leii, ci a Ăźnchis gura lor ca să nu aibă nici o putere asupra lui.
CĂąnd ajungi Ăźn cuptor, nu uita că rugăciunea corectă nu este: „Doamne, stinge mai repede te rog focul Ăźncercărilor”, ci: „Doamne, vino Ăźmpreună cu mine Ăźn focul Ăźncercărilor, căci știu că dacă Tu vei fi cu mine, atunci voi fi Ăźn siguranță!”

D. Toată slava doar pentru Dumnezeu!

Istoria aceasta se Ăźncheie Ăźntr-un mod atĂąt de minunat. Atunci cĂąnd ești gata să te dăruiești cu toată ființa ta lui Dumnezeu necondiționat, cĂąnd mergi Ăźnainte prin credință indiferent cĂąt de mare și grea este proba cuptorului de foc, atunci Ăźncercarea prin care vei trece va avea ca rezultat slăvirea lui Dumnezeu.
E important să Ăźnțelegem că orice Ăźncercare prin care trecem este o priveliște Ăźn fața oamenilor. În nici un alt cadru de viață copiii lui Dumnezeu nu sunt atĂąt de atent monitorizați de către cei din lume ca și atunci cĂąnd trec prin Ăźncercări. Oamenii sunt curioși și așteaptă să vadă nu numai reacția și comportamentul nostru Ăźn Ăźncercări, ci și consecințele Ăźncercărilor Ăźn viața noastră. Versetul 27 ne spune acest lucru: Dregătorii, Ăźngrijitorii, cĂąrmuitorii și sfetnicii Ăźmpăratului s-au strĂąns și au văzut că focul nu avusese nici o putere. Atunci cĂąnd te vei teme de focul Ăźncercărilor și al suferinței, adu-ți aminte de faptul că atĂąt timp cĂąt rămĂąi aproape de Dumnezeu, puterea focului este limitată și controlată.
Mai mult, rezultatul credinței acestor trei tineri a avut un efect nebănuit chiar Ăźn viața Ăźmpăratului Nebucadnețar. El a fost gata să-L laude pe Dumnezeu pentru această minune, recunoscĂąndu-I puterea și măreția (v. 28). Totodată, el a recunoscut modul Ăźn care Dumnezeu răsplătește credincioșia copiilor Lui: care a trimis pe Ăźngerul Său și a izbăvit pe slujitorii Săi care s-au Ăźncrezut Ăźn El (v. 28).
Scopul ultim al Ăźncercării Ăźn viața noastră este proslăvirea lui Dumnezeu. V-ați gĂąndit vreodată la acest aspect, și anume, acela că Dumnezeu vrea să fie glorificat de noi chiar și atunci cĂąnd ajungem Ăźn mijlocul cuptorului Ăźncins? În viața unui credincios matur spiritual, Ăźncercarea are acest dublu efect. Pe de o parte contribuie la curățirea vieții lui Ăźn vederea unei mai bune mărturii. Pe de altă parte, modul Ăźn care Ăźncercarea este parcursă, devine o sursă de proslăvire a lui Dumnezeu de către oamenii care privesc Ăźncercarea din viața noastră. Acest aspect este Ăźnțeles mai bine uitĂąndu-ne chiar la exemplul Domnului Isus (vezi Ioan 12:20-28).

Aș vrea Ăźn Ăźncheiere să mai spun acest lucru. Pentru fiecare credincios Dumnezeu are pregătit un cuptor aprins o dată, de două ori sau chiar de șapte ori. Drumul spre cer trece inevitabil și prin cuptorul Ăźncins. Dar, importantă nu este intensitatea focului, ci puterea credinței care ne ajută să pășim biruitori Ăźnainte. Și să nu uităm acest important aspect: cele mai adĂąnci și mai Ăźnălțătoare momente de părtășie cu Dumnezeu, sunt momentele de părtășie din cuptorul cu foc.

Adauga un comentariu

Nume
Comentariu
www.piataaradului.ro
  ...Vezi aici!

Alte articole

www.ofertearadene.ro
......Vezi aici!
www.bisericiarad.ro - Oferte locale
...PRODUCATOR CONFECTII BARBATI...Vezi aici!