Agenda | Impresii | Muzica | Carti | Bolnavi | Nasteri | Decese | Anunturi | Media | Rugaciune | Linkuri | Versuri | Donatii | Interviuri | Oferte | Contact

Actualitatea Manuscriselor de la Marea Moarta

Publicat la 2012-06-20 de Traian

Cele 900 de manuscsrise scrise Ăźn ebraică, aramaică și greacă, descoperite Ăźntre 1947-1956 Ăźn 11 peșteri aflate Ăźn proximitatea localității Khirbet Qumran pe malul vestic al Mării Moarte, reprezintă una dintre cele mai importante descoperiri arheologice ale secolului al XX-lea. Chiar de la descoperirea primelor manuscrise și pĂąnă la publicarea integrală a lor, s-au emis diverse teorii referitoare la posibilii autori care stau Ăźn spatele acestei colecții extraordinare de scrieri antice. Publicate integral doar după mulți ani de la descoperirea lor și sub presiunea comunității academice internaționale, misterul Ăźncă plutește asupra acestor texte și a lumii din spatele lor. Cine sunt autorii acestor manuscrise și care este semnificația lor pentru studiile biblice?

Deși Ăźn acest moment există o majoritate covĂąrșitoare de cercetători care, sub diverse forme și teorii, atribuie manuscrisele esenienilor, Rachel Elior, profesor de filozofie și mistică la „Hebrew University”, Ierusalim, a reluat recent o mai veche ipoteză, emisă de Lawrence Schiffman Ăźn 1995, și anume cea a Saducheilor ca autori ai manuscriselor (http://abcnews.go.com/International/story?id=7110837&page=1). Cartea ei (Memory and Oblivion), care va aparea Ăźn luna aprilie la Ierusalim, susține că esenienii nici măcar nu au existat și că sunt sunt produsul unor teorii fictive. Este imposibil, susține ea, ca un grup așa numeros care a produs o așa colecție de scrieri, sa nu fie amintit de nici o sursă evreiască clasică sau chiar creștină timpurie.

Se poate afirma că gruparea Saducheilor se găsește Ăźn spatele Manuscriselor de la Khirbet Qumran? Numele lor derivă probabil de la Țadoc, preotul de pe vremea Ăźmpăraților David și Solomon din a cărui linie de descendență proveneau Marii Preoți ai Israelului. Așa cum bine se știe, Saducheii erau bogați și influenți, formĂąnd elita conducatoare a societății evreiești, focalizată pe Templu și pe orașul sfĂąnt, Ierusalim. În contrast, multe scrieri descoperite pe malul Mării Moarte exprimă insatisfacția cu ceea ce se ĂźntĂąmplă la Templu (1QS, 1QpHabacuc, CD) sau afirmă că Templul Ăźmpreună cu actuala ordine preoțească vor fi Ăźnlocuite cu ceva nou, Ăźn linie cu voia lui Dumnezeu (11QT, 1QM). Chiar mai mult decĂąt atĂąt, unele manuscrise denotă o credință Ăźn Ăźngeri (Songs of the Sabath Sacrifice) și Ăźn viața veșnică (1QS, 1QH), lucruri total opuse modului Ăźn care sunt prezentați Saducheii Ăźn Noul Testament sau de către Iosif Flavius și de literatura rabinică dupa anul 70 CE. Există totuși o distincție care trebuie facută: Schiffman susține că această comunitate din spatele manuscriselor este formată din Saduchei dizidenți care se opuneau ascensiunii la funcția de Mare Preot a lui Ionatan Macabeul Ăźn anul 152 BCE. Aceasta ar explica, Ăźntr-un fel, opoziția autorilor manuscriselor față de politica socială și religioasă de la Templu. De asemenea, modul Ăźn care Saducheii interpretează anumite pasaje din Mishna precum și susținerea lor pentru linia preoțească a lui Țadoc, se reflectă Ăźn căteva scrieri de la Marea Moartă. Aceste asocieri rămĂąn totuși superficiale Ăźn comparație cu argumentele Ăźn favoarea esenienilor ca autori ai manuscriselor. RămĂąne de văzut Ăźn ce măsura comunitatea de cercetători a „Manuscriselor de la Marea Moartă” va fi convinsă de argumentele lui Rachel Elior.

Abia acum ajungem la punctul culminant. Dupa primul impact șocant al știrilor din media referitoare la cartea lui Rachel Elior, unii cercetători susțin că autoarea nu există Ăźn realitate(http://blog.christianitytoday.com/history/2009/03/bombshell_theory_israeli_schol.html). Chiar dacă există mai multe cărti atribuite lui Rachel Elior, se pare că nici un istoric nu a ĂźntĂąlnit-o Ăźn persoană, nu a participat la nici o ĂźntĂąlnire academică. Ea are doar o pagina web la „Hebrew University” din Ierusalim, o pagina dedicată Ăźn Wikipedia și răspunde oponanțior ei pe un anumit blog. Rachel Elior este probabil un mit fabricat de jurnaliști Ăźn căutarea unei știri senzaționale Ăźn ajun de Paști, susține Alan Smithee care crede că există mai multe dovezi pentru existența esenienilor decĂąt pentru cea a lui Rachel Elior. Sau este posibil ca toate aceste comentarii sa fie doar o ironie adresată lui Rachel Elior și a metodologiei pe care o folosește pentru a nega existenta esenienilor.

În ciuda acestor polemici nesfĂąrșite, semnificația descoperii manuscriselor de la Marea Moarta este imensă pentru studiile biblice. Aproximativ 220 de manuscrise descoperite Ăźn peșteri sunt biblice și conțin aproape Ăźntreg Vechiul Testament. Deși unele dintre ele sunt Ăźn limba greacă, majoritatea sunt Ăźn ebraică și aramaică. PĂąnă la descoperirile din 1947 de la Marea Moartă, cele trei surse ale textului Vechiului Testament erau: textele masoreților, Septuaginta și Pentateuhul Samaritean. Cea mai veche copie a textelor masoreților este Codex Leningrad cu vocalele intacte care datează din anul 1008 C.E. Prima ediție tipărită a textului masoretic a fost publicată la Veneția Ăźn anul 1524-5 și reprezită baza scripturilor evreiești moderne. În ceea ce privește Septuaginta, cele mai vechi copii Ăźn limba greacă provin din sec. 3-4 C.E., la mare distanță de momentul original al traducerii. Pentateuhul samaritean, care conține doar primele cinci cărți ale lui Moise a supraviețuit doar Ăźn comunitățile samaritenilor, cele mai vechi copii provenind din perioada Evului Mediu. Chiar dacă nu există diferențe textuale majore Ăźntre cele trei surse, iar copiile Ăźn ebraică sunt mult mai tĂąrzii decĂąt copiile Septuagintei, cercetătorii biblici au ridicat mereu problema priorității unei surse Ăźn detrimentul celeilalte pentru a produce o traducere cĂąt mai exactă a Vechiului Testament. În cercurile protestant-evanghelice s-a preferat textul masoreților pentru că, la urma urmei, scripturile evreiești au fost scrise Ăźn ebraică și aramaică iar scribii evrei erau recunoscuți pentru acuratețea lor. Ce schimbări a adus, Ăźn acest context, descoperirea „Manuscriselor de la Marea Moartă” ținĂąnd cont că avem de a face cu texte vechi, păstrate neașteptat de bine Ăźn vase de piatră, din perioada iudaismului celui de-al doilea Templu (aprox 250 BC) ? Marea surpriză a fost că manuscrisele biblice de la Qumran confirmă, din punct de vedere textual, atĂąt textul masoreților cĂąt și textul Septuagintei. Cazul cel mai relevant este al textului cărții Ieremia: din cele 5 copii Ăźn ebraică descoperite Ăźn peștera 4, două copii conțin texul scurt, corespunzător versiunii Septuagintei iar alte două copii textul mai lung care reflectă versiunea masoreților. Textul cărții Deuteronom, descoperit Ăźn peștera 5, reflectă paralele textuale cu toate cele trei surse, inclusiv pentateuhul samaritean, ceea ce face dificil de afirmat prioritatea unei surse Ăźn detrimentul celorlalte.

Chiar dacă printre descoperirile manuscriselor biblice de la Marea Moartă predomină cărțile Pentateuhului, situația Ăźn iudaismul celui de-al doilea Templu era mult mai fluidă decĂąt ne-am putea imagina cei mai mulți dintre noi Ăźn ceea ce privește variantele textuale și cărțile autoritative ale evreilor din aceea perioadă. Descoperirea unor multiple variante textuale ale aceleași cărți biblice (Isaia sau Ieremia) Ăźn aceeași locație, folosite de aceeași comunitate Ăźn Ăźnchinare, denotă o tradiție biblică complexă și consistentă. Chiar mai mult, numărul mare de copii descoperite Ăźn peșterea 4 ale cărților Jubileele și 1 Enoh, asociate cu eroii biblici Moise și Enoh, demonstrează autoritatea și popularitatea de care se bucurau așa numitele cărți pseudoepigrafe sau chiar apocrife (Tobit, Ben Sira) printre iudeii din iudaismul celui de-al doilea Templu.

Descoperirea „Manuscriselor de la Marea Moartă” ne obligă să păstrăm Ăźn continuare un ochi critic dar și o undă de mister vis-a-vis de comunitatea din spatele acestor texte antice, față de istoria complexă și fascinantă a iudaismului celui de-al doilea Templu cĂąt și față de tradițiile textuale ale Scripturii Ăźnainte de 100 C.E.

Dorin Axente


Adauga un comentariu

Nume
Comentariu
www.piataaradului.ro
  ...Vezi aici!

Alte articole

www.ofertearadene.ro
......Vezi aici!
www.bisericiarad.ro - Oferte locale
...TAMPLARIE PVC, CARAMIZI ECOLOGICE...Vezi aici!