Mărturia frumoasă dinaintea lui Pilat

 1 Tim. 6:13 ââTe Ăźndemn, Ăźnaintea lui Dumnezeu, care dă viață tuturor lucrurilor, și Ăźnaintea lui Christos Isus, care a făcut acea frumoasă mărturisire Ăźnaintea lui Pilat din Pont, âŠâ Ioan este un scriitor simplu Èi ⊠profund. Relatările lui sunt Ăźn cuvinte din vocabularul unui copil de 12 ani, dar sunt făcute pe planuri multiple, unele mai adĂąnci ca altele, unul ascuns Ăźn spatele celuilalt. Relatarea lui despre mărturia Domnului Isus Ăźnaintea lui Pilat a rămas un punct de referinÈă Ăźn mărturia apostolică. Pavel Ăźl motivează pe Timotei prin ea Èi-l Ăźndeamnă să mediteze mereu asupra ei. Ce vom reuÈi să âvedemâ noi Ăźn acest pasaj? Iată contribuÈia mea. Ăn primul rĂąnd, mărturia este prefaÈată de prezentarea celor care au provocat-o: iudeii din anturajul lui Caiafa care-L aduc pe Domnul Isus Ăźnaintea prefectului roman: âAu adus pe Isus dela Caiafa Ăźn odaia de judecată: era dimineața. Ei n-au intrat Ăźn odaia de judecată, ca să nu se spurce și să poată mĂąnca Pașteleâ (Ioan 18:28). I. Privim âreligia care omoarăâ, paradoxul acestor conducători religioÈi care-Èi ucid Dumnezeul pe care pretindeau că-L slujesc. Ei sunt spurcaÈi pĂąnă Ăźn măduva fiinÈei lor, dar se tem să nu se spurce. Ceata aceasta de imfami Ăźl plasează pe Domnul Isus Ăźnaintea lui Pilat. Ăn al doilea rĂąnd vedem un demnitar roman Ăźn exerciÈiul funcÈiei, ĂźncercĂąnd să aplice justiÈia âcare civilizeazăâ acest neam de barbari. Roma a fost cea de a patra, Èi ultima, putere mondială rĂąnduită de Dumnezeu să stăpĂąnească asupra Ăźntregii lumi prin âImperiuâ. Ăn visul lui NebucadneÈar, ea este reprezentată de picioarele de fier cu tălpile parte de fier Èi parte de lut. Ăn cartea profetului Daniel găsim calendarul lui Dumnezeu cu lumea, din acel moment Èi pĂąnă la instaurarea ĂmpărăÈiei lui Dumnezeu pe pămĂąnt. După capul de aur, care-l simboliza pe NebucadneÈar Èi imperiul babilonian, pieptul de argint, care simboliza imperiul medopersan, coapsele de aramă, care simbolizau imperiul grec al lui Alexandru Macedon, fierul reprezintă imperiul roman, necunoscut Èi Ăźncă imposibil de identificat pe vremea lui NebucadneÈar Èi Daniel. Este numit anticipativ âpoporul unui domn care va veniâ (Daniel 9:26). Dacă profeÈia lui Daniel este adevărată, Èi nu avem nici un motiv să spunem altfel, atunci chiar Èi noi, cei din secolul XXI, suntem plasaÈi profetic sub influenÈa Imperiului Roman. Ăntr-adevăr, majoritatea instituÈiilor din civilizaÈia noastră sunt âromaneâ. Fundamentul juridic al dreptului internaÈional este âdreptul romanâ. Printre alte aspecte ale âbirocraÈiei romane Èi a sistemului folosit Ăźncă de atunci, alegem âsenatoriâ Èi ne conducem prin âparlamenteâ. Ăn Israel, Pilat este exponentul Romei. Pe de o parte aceasta Ăźnseamnă prezenÈa puterii Imperiului, iar pe de altă parte, aceasta Ăźnseamnă prezenÈa forÈei ei civilizatoare. Barbarii trebuiau supravegheaÈi Èi subordonaÈi legilor drepte ale Romei. LăsĂąndu-i să-Èi rezolve singuri conflicte legate de religia lor sau de datinile strămoÈeÈti, romanii le cereau supuÈilor să vină cu toate celelalte pricini ale lor, civile sau penale, Ăźn faÈa unui dregător roman. Mai ales Ăźn cazul celor cu cetăÈenie romană, dar nu numai Ăźn cazul lor, cei care se socoteau nedreptăÈiÈi de justiÈia unei curÈi regionale puteau să se adreseze unei curÈi superioare, dintre care âcurtea supremăâ era acea a Cezarului. Apostolul Pavel se va folosi de această prevedere legală ca să scape de asasinatul care i se pregătise Ăźn Palestina. Prima Ăźndatorire a lui Pilat este deci să identifice ânaturaâ delinctului de care era Ăźnvinuit Christos. Atent la sensibilităÈile religioase ale evreilor, dregătorul iese afară la ei: âPilat deci a ieșit afară la ei, și le-a zis: ,,Ce pĂąră aduceți Ăźmpotriva omului acestuia?â (Ioan 18:29). Este evident că mai marii evreilor nu vor să-i dea lui Pilat un răspuns clar. Ei Ètiu că dregătorul roman va refuza să se amestece dacă vor spune adevărul Èi-l vor pĂąrĂź pentru vina de a se fi făcut Fiul Dumnezeului lor. Pilat nu primeÈte dela ei decĂąt un răspuns bălmăjit care-i confirmă temerile lui: ei vor doar semnătura lui pe un decret de moarte pus la cale de ei: âDrept răspuns, ei i-au zis: ,,Dacă n-ar fi fost un făcător de rele, nu L-am fi dat noi Ăźn mĂąinile taleâ (Ioan 18:30). Pilat vede sub cuvintele lor Èi simte că nu au ceva civil sau penal Ăźmpotriva Domnului Isus, aÈa că le recomandă să-L judece ei după precederile religiei lor locale: âAtunci Pilat le-a zis: ,,Luați-L voi, și judecați-L după legea voastrăâ (Ioan 18:31). ReacÈia lor confirmă temerile lui Pilat. Ei voiau sĂąnge nu dreptate. âNouă nu ne este Ăźngăduit de Lege să omorĂąm pe nimeniâ, i-au zis Iudeii. Aceasta s-a ĂźntĂąmplat ca să se Ăźmplinească vorba, prin care arătase Isus cu ce moarte avea să moarăâ (Ioan 18:32). Lămurit că nu va scoate ceva concret de la ei care să-l ajute să-L Ăźncadreze pe Domnul Isus Ăźn categoriile legale romane, Pilat se hotărăÈte să-L examineze el ĂźnsuÈi pe acuzat. Era Èi acesta unul din principiile dreptului roman Èi al majorităÈii sistemelor juridice din lume: âPilat a intrat iarăși Ăźn odaia de judecată, a chemat pe Isus și I-a zis: ,,Ești Tu Ămpăratul Iudeilor?â (Ioan 18:33). Cu aceasta Ăźncepe scena acelei âfrumoase mărturii făcute de Domnul Isus Ăźnaintea lui Pilatâ. Fiecare afirmaÈie, fiecare replică ar merita un tratament deosebit Èi o meditaÈie distinctă. Aici ne mărginim doar să admirăm două paradoxuri: âcontrastul dintre cei doi ĂźmpăraÈiâ Èi âcine pe cine eliberează?â II. Contrastul dintre cei doi ĂźmpăraÈi â Ioan 18:34-38. âIsus i-a răspuns: ,,Dela tine Ăźnsuți zici lucrul acesta, sau ți l-au spus alții despre Mine!â Pilat a răspuns: ,,Eu sunt Iudeu? Neamul Tău și preoții cei mai de seamă Domnul Isus parează Èi alunecă din această Ăźnvinuire susÈinĂąnd că are statut de extrateritorialitate. El face parte dintr-o altă ĂźmpărăÈie. Pilat Ètie că Isus este un supus al Romei. Domnul Isus Ăźi spune că ĂźmpărăÈia Romei Èi tot ce este Ăźn lumea aceasta face parte din ĂmpărăÈia Lui la fel de reală cum real este adevărul. âAtunci un Ămpărat tot ești!â I-a zis Pilat. ,,Daâ, a răspuns Isus. ,,Eu sunt Ămpărat. Eu pentru aceasta M-am născut și am venit Ăźn lume, ca să mărturisesc despre adevăr. Oricine este din adevăr ascultă glasul Meuâ. Pilat I-a zis: ,,Ce este adevărul?â Ultima Ăźntrebare a lui Pilat are doar un caracter retoric. Ea trădează sentimentul de superioritate de care suferea. Dacă ar fi Ăźntrebat altfel, Pilat ar fi primit un răspuns adecvat. Nu poÈi obÈine răspunsuri bune la Ăźntrebări greÈite: âA ce miroase culoarea galbenă?â Dacă Pilat ar fi Ăźntrebat: âCine este adevărul?â răspunsul i-ar fi răsărit imediat Ăźnaintea ochilor ⊠III. Cine pe cine eliberează? â Ioan 18:39-40 Iată de ce Ăźi spune Pavel lui Timotei că rezultatul practic al meditării asupra âacelei frumoase mărturiiâ făcută de Domnul Isus Ăźnaintea lui Pilat va fi trăirea Ăźn sfinÈenia cerului: ⊠âsă păzești porunca, fără prihană și fără vină pĂąnă la arătarea Domnului nostru Isus Christos, care va fi făcută la vremea ei de fericitul și singurul StăpĂąnitor, Ămpăratul Ăźmpăraților și Domnul domnilor, singurul care are nemurirea, care locuiește Ăźntr-o lumină, de care nu poți să te apropii, pe care niciun om nu L-a văzut, nici nu-L poate vedea, și care are cinstea și puterea vecinică! Amin.â (1 Tim. 6:14-16).
Din primele dialoguri, Pilat vrea să se asigure că Isus poate fi Ăźncadrat Ăźntr-o crimă de atentat la autoritatea Cezarului.
Te-au dat Ăźn mĂąna mea: ce ai făcut?â Â ,,Ămpărăția Mea nu este din lumea aceastaâ, a răspuns Isus. ,,Dacă ar fi Ămpărăția Mea din lumea aceasta, slujitorii Mei s-ar fi luptat ca să nu fiu dat Ăźn mĂąinile Iudeilor; dar acum, Ămpărăția Mea nu este de aiciâ (Ioan 18:34-36).
Impresionat de Domnul Isus, Pilat vrea să-L scape. Paradoxul este că tocmai acesta era scopul pe care-l avea Domnul Isus cu Pilat. El venise să-l scape din pedeapsa teribilei judecăÈi divine. Un alt evanghelist notează că Domnul Isus i-a spus lui Pilat: âN-ai avea nici o putere dacă nu Èi-ar fi fost dată de susâ. Există o civilizaÈie infinit superioară civilizaÈiei romane Èi ea are ultimul cuvĂąnt Ăźn reglementările relaÈiilor de pe pămĂąnt: civilizaÈia cerului. Dumnezeu este stăpĂąnul tuturor Èi El va avea ultimul cuvĂąnt atunci cĂąnd va scrie ultimul capitol al cărÈii fiecăruia dintre noi. Pilat, asemenea multor altora, au iluzia că ei sunt cei care pot hotărĂź soarta lui Christos Èi a lui Dumnezeu. Ăn minÈile lor Ăźntunecate, ei Ăl pot lăsa pe Dumnezeu să existe sau pot hotarĂź că El nu există. Domnul Isus Èi toÈi urmaÈii Lui au datoria să proclame că există un âsusâ de unde se exercită puterea, autoritatea Èi judecata ultimă.