Agenda | Impresii | Muzica | Carti | Bolnavi | Nasteri | Decese | Anunturi | Media | Rugaciune | Linkuri | Versuri | Donatii | Interviuri | Oferte | Contact

Taina Intruparii

Publicat la 2011-12-24 de Traian

Adevărata istorie a Crăciunului

    Nașterea Domnului Iisus Christos este unul dintre evenimentele marcante ale istoriei omenirii. Celebrată de Crăciun, de unii cu emoție, de alții cu indiferență, de cele mai multe ori sărbătoarea pierde din vedere Personajul principal. Semnificațiile religioase rămĂąn Ăźn umbră, Ăźn timp ce dimensiunile comerciale sunt urmărite cu orice preț.

    Un sondaj realizat Ăźn RomĂąnia, Ăźn decembrie 2008, pe un eșantion de 400 de respondenți din mediul urban, evidenția faptul că prea puțini oameni asociază direct Crăciunul cu nașterea Fiului lui Dumnezeu. La Ăźntrebarea: „Care este primul lucru care vă vine Ăźn minte atunci cĂąnd vă gĂąndiți la Crăciun?", 24% dintre respondenți au menționat bradul sau mirosul de brad, 15,6% au amintit familia sau armonia din familie, Ăźn timp ce un procent nesemnificativ, de numai 2%, s-au referit la nașterea Domnului Iisus Christos. S-a constatat totuși că, Ăźn momentul Ăźn care aspectul religios al sărbătorii a fost indus printr-o Ăźntrebare secundară, 76,1% dintre respondenți și-au amintit de semnificația religioasă a Crăciunului.


    Crăciunul rămĂąne o sărbătoare importantă pentru romĂąni, Ăźnsă concluzia sondajului[1] a fost că romĂąnii nu mai consideră această sărbătoare drept una religioasă.

De ce 25 decembrie?

    Crăciunul este celebrat anual Ăźn data de 25 decembrie. Este acceptat Ăźnsă faptul că nu se cunoaște data exactă a nașterii lui Iisus. Evangheliștii Noului Testament au relatat despre nașterea MĂąntuitorului fără a menționa o dată anume, iar Biserica primului secol creștin nu a sărbătorit nașterea Domnului. ÎncepĂąnd cu secolul al II-lea d.Ch., scriitorii creștini au vorbit despre data probabilă a nașterii lui Iisus, fără a o considera sărbătoare. Părerile au fost Ăźnsă Ăźmpărțite, unii optĂąnd pentru data de 20 mai, alții pentru 29 martie (prin corelație cu Paștele iudeilor) sau 29 septembrie (prin asociere cu vechea Sărbătoare a Corturilor). La Ăźnceputul secolului al II-lea d.Ch., episcopul Telesphorus, conducător al Bisericii din Apus, ar fi susținut că serviciul bisericesc pentru celebrarea nașterii lui Iisus ar trebui să aibă loc Ăźn luna decembrie. Nu există Ăźnsă dovezi convingătoare Ăźn această privință[2] . În primele trei secole ale istoriei bisericii, creștinii au celebrat nașterea MĂąntuitorului Ăźn diverse zile ale anului.

 

    Împăratul roman Aurelian (214-275 d.Ch.) proclama, Ăźn 274, data de 25 decembrie drept „Dies Natalis Solis Invicti" (ziua de naștere a Soarelui neĂźnvins). Festivalul era dedicat soarelui invincibil,fiind promovat Ăźn tot imperiul[3] . Apoi, Ăźn anul 320 d.Ch., Papa Iulius, episcop al Romei (337-352), a făcut primul pas spre oficializarea sărbătoririi nașterii Domnului Ăźn data de 25 decembrie. Odată cu creștinarea Ăźmpăratului Constantin și proclamarea creștinismului ca religie oficială, a Ăźnceput un proces de asimilare a vechilor credințe păgĂąne, multe sărbători fiind absorbite Ăźn creștinism. Sărbătorile de iarnă, care se Ăźntind pe două săptămĂąni (24 decembrie-6 ianuarie), s-au suprapus cu sărbătorile antice prin care era onorată Ăźntoarcerea Soarelui la solstițiul de iarnă, Saturnaliile romane (17-23 decembrie) și cu sărbătoarea zeului Mithra (25 decembrie). Saturnalia era un festival al secerișului, a cărui dată varia Ăźn fiecare an, Ăźntre 17 și 23 decembrie, fiind o ocazie pentru desfrĂąu și petreceri Ăźn exces.


    Treptat, data de 25 decembrie a devenit o sărbătoare de referință. Împăratul francilor, Carol cel Mare (742-814 d.Ch.), a fost Ăźncoronat de către Papa Leon al III-lea ca Imperator Augustus al SfĂąntului Imperiu Roman chiar pe 25 decembrie 800 d.Ch. Împărați și personalități influente din diferite epoci ale erei creștine aveau să confirme existența unei sărbători dedicate nașterii MĂąntuitorului. Au existat și cazuri Ăźn care sărbătoarea Crăciunului a fost interzisă. De pildă, Oliver Cromwell a interzis Ăźn Anglia sărbătoarea nașterii lui Iisus prin așa-numitele „Legi Albastre", Ăźntre 1647-1660. El s-a opus tradițiilor care Ăźnsoțeau Crăciunul și le-a considerat imorale. În anul 1660 a fost Ăźnlăturat de la putere și legea care interzicea sărbătorirea Crăciunului a fost abolită. De asemenea, Ăźn timpul mișcărilor de trezire religioasă au existat creștini care s-au opus acestei sărbători. Puritanii secolului al XVI-lea, care promovau reforma Bisericii Anglicane Ăźn conformitate cu principiul „Sola Scriptura", au fost Ăźmpotriva zilelor sfinților, a dezlegării clericale de păcate, a nașilor la botez și a sărbătorii Crăciunului. Au continuat să promoveze aceste convingeri și Ăźn Lumea Nouă, unde au emigrat.

    Nu există argumente pentru asocierea nașterii lui Iisus cu data de 25 decembrie. De fapt, se poate constata o legătură mai strĂąnsă cu sărbătorile romanilor, care aveau loc Ăźn perioada de iarnă a anului. Este bine, totuși, că lumea creștină dorește să aibă Ăźn fiecare an o zi Ăźn care să redescopere semnificațiile Ăźntrupării Fiului lui Dumnezeu.
Adevărul despre Moș Crăciun

    O legendă străveche spune că Ăźn timp ce-și căutau găzduire la Betleem, Iosif și Maria ar fi ajuns la ușa unui hangiu hapsĂąn numit Crăciun. Rău din fire și lipsit de orice sentimente, Crăciun ar fi refuzat să-i primească pe cei doi soți care păreau atĂąt de amărĂąți și săraci. Soția lui Ăźnsă, fiind un suflet generos, i-a găzduit Ăźn grajdul animalelor fără știința soțului. AflĂąnd ulterior de fapta soției, Crăciun s-a mĂąniat teribil și i-a tăiat mĂąinile ca pedeapsă. Fecioara a săvĂąrșit Ăźnsă o minune, lipindu-i Crăciuniței mĂąinile la loc. Minunea a avut darul de a determina o schimbare profundă Ăźn caracterul lui Crăciun, acesta devenind un om bun.


     Tradiția istorică și religioasă a lui Santa Claus (Moș Crăciun) este legată Ăźn general de un episcop din Asia Mică, SfĂąntul Nicolae de Mira, care l-a Ăźnceputul secolul al IV-lea s-a remarcat prin fapte pline de generozitate. A murit pe 6 decembrie 345 d.Ch., dată care avea să devină sărbătoarea de SfĂąntul Nicolae, după ce a fost sanctificat Ăźn Biserica Romano-Catolică. „Evoluția de la SfĂąntul Nicolae la Santa Claus implică integrarea mai multor tradiții."[4] În tradiția țărilor nordice se ĂźntĂąlnesc legende care descriu mici creaturi numite Nisse sau Julenisse, Ăźmbrăcate Ăźn roșu și cu barbă albă, despre care se credea că aduc daruri după cina de Crăciun. La germani, Winterman este personajul legendar care coboară din munți ca să vestească sosirea iernii. În Olanda, personajul numit Sinterklass colindă țara pentru a pune mĂąncare Ăźn cizmulițele copiilor ascultători sau o nuia de mesteacăn pentru cei care au fost neascultători. CĂąnd emigranții olandezi au Ăźntemeiat Ăźn Lumea Nouă colonia New Amsterdam, copiii lor se bucurau de vizita SfĂąntului Nicolae. Mai tĂąrziu, sub autoritatea Angliei, colonia a devenit New York și majoritatea formată din englezi prezbiterieni, nedorind să păstreze un obicei catolic, au transferat vizita misteriosului Santa Claus pe data de 25 decembrie și au schimbat imaginea personajului.

 
    Scriitori ca Charles Dickens, Ăźn Colind de Crăciun (1843), și Washington Irving, Ăźn Cum se ține Crăciunul Ăźn Bracebridge Hall (1822), au popularizat sărbătoarea. Cam Ăźn aceeași perioadă, Clement Clark Moore (1779-1863), poet și profesor de teologie, publica un poem intitulat „Vizita SfĂąntului Nicolae", Ăźn care povestea istoria unui bătrĂąn spiriduș, vesel și jucăuș, care zbura Ăźntr-o sanie Ăźn miniatură, trasă de opt reni la fel de mici. În anul 1860, ilustratorul și caricaturistul american Thomas Nast (1840-1903), inspirĂąndu-se din povestirile europene despre SfĂąntul Nicolae, Ăźi dăruia acestuia un chip, creĂąndu-l pe cel care avea să devină atĂąt de celebru sub numele de Santa Claus (Moș Crăciun). Santa Claus era Ăźmbrăcat Ăźntr-o tunică roșie, Ăźmblănită, purta o centură lată de piele și avea o barbă albă și stufoasă. Norman Rockwell l-a pictat pe Santa Claus pentru publicația Saturday Evening Post, Ăźn anul 1931. Imaginea cea mai răspĂąndită astăzi este cea realizată de către Haddon Sundblom, Ăźn același an, Ăźn contextul unei promoții susținute de compania Coca-Cola. Moș Crăciun a ajuns să fie asociat tot mai mult cu sărbătoarea religioasă a nașterii Domnului, fiind un personaj extrem de agreat. Cadourile lui Moș Crăciun au distras atenția de la Cadoul pe care Dumnezeu l-a oferit omenirii Ăźn persoana Fiului Său.


[1] www.e-sondaj.ro
[2] W. F. Dawson, Christmas: Its origin and associations, Londra, 1902, p. 15
[3] Titlul Sol Invictus a fost atribuit mai multor zeități solare, de la Elah-Gabal, zeul sirian al Soarelui, pĂąnă la Mithras, „Soarele nebiruit" din mitologia persană, numele comun fiind introdus pentru a Ăźncuraja Ăźnchinarea comună Ăźnaintea acestor divinități păgĂąne.
[4] James A. Fowler, Christmas. Its History and Meaning, California, C.I.Y. Publishing, 2006, p. 75


Adauga un comentariu

Nume
Comentariu
www.piataaradului.ro
  ...Vezi aici!

Alte articole

www.ofertearadene.ro
......Vezi aici!
www.bisericiarad.ro - Oferte locale
...MOBILIER, BICICLETE, HAINE, TERMOPANE, SALTELE...Vezi aici!