Agenda | Impresii | Muzica | Carti | Bolnavi | Nasteri | Decese | Anunturi | Media | Rugaciune | Linkuri | Versuri | Donatii | Interviuri | Oferte | Contact

Craciunul si paganismul - 1

Publicat la 2011-12-11 de Traian

 Este specific oamenilor să se felicite cu ocazia zilei de naștere, unii dau mese, alții fac petreceri - dar oare de ce? Opriți-vă o clipă și gĂąndiți: De ce vă place să fiți sărbătoriți cu ocazia onomasticii? Dacă nu vă plac "serbările", de ce vă place să nu uite cei apropiați să vă ureze "La mulți ani!" sau să vă dea un cadou sau să se poarte mai bine cu voi Ăźn ziua dvs. de naștere? De ce nu uitați pur și simplu cĂąți ani aveți și cĂąnd veți Ăźmplini un nou an? De ce nu vi se ĂźntĂąmplă să vă treziți deodată spunĂąnd: "Vai, am uitat cĂąți ani am! Oare la ce dată m-am născut? Oare Ăźn ce lună este ziua mea?

Dacă starea de spirit (care la cei mai mulți oameni este determinată de Ăźmprejurări) nu Ăźmpiedică acest lucru, onomastica este o zi de veselie. Este o zi cĂąnd tu și cei care te iubesc vă bucurați că a mai trecut un an Ăźn care ați fost Ăźmpreună și priviți Ăźn viitor cu speranța multor ani fericiți. Ne bucurăm astfel de bebelușii noștri, de copii, de soț sau de soție, de mamă sau tată, dar și de prieteni.

Dacă Ăźnsă moartea ia de lĂąngă noi pe cel drag, ziua lui de naștere nu mai este un prilej de bucurie pentru noi - vom evita să ne-o mai amintim; nu serbăm (ba de cele mai multe ori nici nu mai reținem zilele de naștere ale bunicilor și străbunicilor noștri).

Este diferit Ăźnsă cu eroii neamului, cu marii oameni ai poporului: poeți, medici, luptători, domnitori, oameni de știință. Amintirea lor rămĂąne Ăźntr-un fel, nu Ăźnsă așa de intim cum a fost Ăźn cadrul familiei lor ci Ăźntr-un spirit oficial, mai rece, mai puțin afectiv. CĂąnd este vorba de astfel de oameni (care au trăit mai de mult dar a căror amintire rămĂąne), aniversarea zilei lor de naștere este un prilej al comemorării faptelor, ideilor, realizărilor lor. Sunt amintite beneficiile aduse omenirii sau comunității de către personalitățile respective, sunt pomenite faptele de curaj, inovațiile, dedicarea, priceperea, tot ce poate fi lăudat. Eroul "umple" ziua aceea.

Rostul mesajului meu este să arate Ăźntr-o mică măsură cum a fost schimbat acest lucru Ăźn cazul celui mai mare erou al omenirii, Domnul Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, MĂąntuitorul lumii.

Într-un restaurant, două doamne "se cinsteau" cu o masă bogată. CĂąnd au fost Ăźntrebate cu ce ocazie fac acest lucru, au răspuns: "Aniversăm ziua de naștere a bebelușului!" Pentru că nu era nici un bebeluș Ăźn preajmă, curiosul a Ăźntrebat: "Dar unde este bebelușul?" Mama a răspuns: "O, l-am lăsat la o mătușă
"

Exact așa sărbătoresc cei mai mulți oameni de pe pămĂąnt "Crăciunul", ceea ce ei numesc "Nașterea MĂąntuitorului": mănĂąncă, beau, petrec, fac daruri, dar Cel sărbătorit nu este cu ei
 (7-2731)

Foarte multe popoare sărbătoresc astăzi acest eveniment aglomerat cu o mulțime de adaosuri care nu au existat de la Ăźnceput. Unele dintre ele s-au generalizat, cum ar fi Moș Crăciun (tradiție olandeză); bradul de Crăciun (tradiție germană); aranjamentele statuare cu scena din iesle (tradiție italiană). Iar altele au rămas specifice anumitor zone: ciorapii atĂąrnați Ăźn fața șemineului (tradiție americană); tăierea porcului, capra, turca (tradiții romĂąnești).

Aceste adăugiri au deteriorat foarte mult semnificația pe care sărbătorirea nașterii MĂąntuitorului ar trebui s-o aibă pentru oameni. Cu sute de ani Ăźn urmă, Ăźn 1644, Parlamentul Angliei a fost silit să interzică prin legi foarte drastice această sărbătoare și orice fel de manifestare care să amintească despre acest eveniment. Perioada crăciunului devenise cea mai rușinoasă perioadă a anului din cauza bețiilor, actelor de vandalism și de imoralitate la care oamenii se dedau cu ocazia petrecerilor. Situația de azi nu este mult diferită


Vom privi la unele din aspectele acestei sărbători pentru a Ăźnțelege mai bine originea lor, semnificația și folosul lor (cele care au). Cu ajutorul lui Dumnezeu, nădăjduiesc ca, văzĂąnd mai exact cum stau aceste lucruri, să căpătăm mai multă Ăźnțelepciune și să nu cădem Ăźn extrema celor mai mulți de a sărbători nașterea MĂąntuitorului fără a avea chiar pe Cel sărbătorit alături de noi, Ăźn centrul atenției și bucuriei noastre.

ORIGINEA SARBATORII


CuvĂąntul Crăciun nu există Ăźn Biblie și nicăieri Ăźn Biblie nu se spune să ținem o sărbătoare cu acest nume, cu alte cuvinte, Dumnezeu nu poruncește o astfel de sărbătoare. În N.T. nu există nici o lege care să oblige la ținerea unor sărbători religioase cu date sau anotimpuri fixe.

Crăciunul este celebrarea zilei de naștere a Domnului Isus Cristos. Dar nici ziua de naștere a MĂąntuitorului nu a fost poruncit să fie păzită. Cărțile de istorie și chiar Enciclopedia Bisericii Catolice susțin că această sărbătoare nu a existat de la Ăźnceputul creștinismului: Crăciunul nu s-a numărat printre cele mai timpurii sărbători ale Bisericii. Irineu și Tertulian Ăźl omit din lista lor de sărbători (4).

După ce creștinismul a fost acceptat de imperiul roman (Ăźn prima jumătate a sec. IV), a fost decretat de către mai marii religioși ai vremii ca biserica să sărbătorească nașterea Domnului. (7-2715)

DATA

În Enciclopedia Catolică scrie: Binecunoscuta sărbătoare Ăźn cinstea soarelui, Natalis Invicti (Nașterea NeĂźnvinsului Soare) serbată Ăźn 25 decembrie, poartă Ăźn esență responsabilitatea pentru data sărbătorii noastre din luna decembrie (4). Acest lucru, catolicii l-au făcut și pentru alte sărbători ale lor. De exemplu: 24 iunie, era o sărbătoare Ăźn cinstea lui Baal la druizi (preoții celților Ăźn antichitate - mil.1 Ăź.Cr.); ea a devenit sărbătoarea nașterii lui Ioan Botezătorul; 15 august, care era consacrată lui Isis (la egipteni) sau Dianei (la romani), a devenit "adormirea Maicii Domnului" (Sf. Marie Mare); 02 februarie, care era la romani o zi sărbătorită cu torțe și lumĂąnări Ăźn cinstea zeiței Februa (la greci, Ăźn această dată se sărbătorea zeița Demetra) a devenit "Intrarea Maicii Domnului Ăźn Biserică").

Tehnica suprapunerii sărbătorilor păgĂąne cu cele Ăźnchinate adevăratului Dumnezeu nu a fost inventată de Biserica ortodoxă sau Romano-catolică. Biblia o arată Ăźn 1 Împărați 12:25-33 (Galateni 4:8-11).

Este posibil ca datele să aibă vreo importanță Ăźn "dimensiunea spirituală" a Ăźngerilor și a lui Dumnezeu? Nu am studiat Ăźncă acest lucru. Știu Ăźnsă că Domnul a cerut Ăźn V.T. sărbătorirea anumitor evenimente Ăźn anumite zile (fixe) sau anotimpuri (perioade)
 Nu se țineau la ĂźntĂąmplare. Oare duhurile rele, Ăźmpotrivitoare lui Dumnezeu doresc să imite pe Dumnezeu, pentru a fi cinstite ca Dumnezeu? Cu siguranță! Oare dracii se bucură să poată batjocori pe Dumnezeu prin intermediul creației Sale (omul) sau a celor răscumpărați făcĂąndu-i să țină zile care nu sunt poruncite de El, ba chiar zile care la origine au fost dedicate unor "dumnezei străini"? Cu siguranță!

Decembrie 
are ca simbol Țapul sau Cornul Caprei și Capricornul (Viața sau Oglinda vieții la greci). În plastică este reprezentat ca un țap cu coarnele pe spate. În această lună, la 25, se sărbătorește Nașterea Domnului, popular Crăciunul
 (1) Adesea, Ăźn simbolistică, creștină, păgĂąnă sau chiar satanistă, țapul (capra) reprezintă pe
 cel rău! Căruia dintre noi i-ar fi bine să serbeze ziua celui iubit prin simboluri ale dușmanului celui iubit?

Ce să facem atunci? Să nu serbăm Crăciunul? Să-i declarăm război? Cred că mult mai bine este ca Ăźn fiecare zi a anului să fim mulțumitori lui Dumnezeu pentru nașterea lui Isus Cristos. Să nu așteptăm luna decembrie ca să ne aducem aminte că prin harul lui Dumnezeu, Ăźn Betleem ni s-a născut un MĂąntuitor care este Cristos Domnul! Dacă alții o fac, Ăźn primul rĂąnd o fac din neștiință
 Dacă se vor pocăi, vor cunoaște adevărul și acesta Ăźi va face slobozi. Să păstrăm Ăźntotdeauna o inimă bună și curată Ăźnaintea lui Dumnezeu și atunci vom face ce este plăcut Ăźnaintea Lui
 E bine să ne amintim despre nașterea Domnului Isus Cristos, chiar s-o sărbătorim dacă dorim. Putem folosi perioada Crăciunului ca un timp de ajutorare sau de evanghelizare a oamenilor, dar să nu socotim aceasta o lege, o poruncă a Bibliei și să nu osĂąndim pe cei care nu cred Ăźn Sărbătorirea Crăciunului.

NUMELE CRACIUN

Mai tĂąrziu, cĂąnd bisericile din diferite locuri au Ăźnceput să sărbătorească nașterea lui Cristos, au fost mari diferențe de opinii Ăźn ce privește data corectă. Biserica Romano-catolică n-a Ăźnceput să sărbătorească ziua de 25 decembrie decĂąt Ăźn ultima parte a secolului patru
 (4) PĂąnă atunci, creștinii ținuseră această sărbătoare Ăźn diferite perioade ale anului: Ăźn decembrie, Ăźn mai, Ăźn aprilie și, cel mai frecvent, Ăźn ianuarie. (7-2714)

Cum s-a ajuns totuși la această dată de 25 decembrie?

Sărbătorile Saturnalia erau, la un moment dat, cele mai de seamă sărbători la Romani
 (1) Sărbătorile de iarnă erau foarte populare Ăźn antichitate. "În Roma și Ăźn Grecia păgĂąnă, pe vremea barbarilor teutoni, Ăźn vremurile străvechi ale civilizației egiptene antice, Ăźn stadiul de Ăźnceput al dezvoltării popoarelor din est și vest, din nord și sud, perioada solstițiului de iarnă a fost totdeauna o perioadă de bucurie și sărbătoare." (5) Pentru că acest anotimp era atĂąt de iubit, biserica oficială (de stat) (Catolică sau Ortodoxă - depinde de zonă) l-a adoptat ca timp al nașterii lui Cristos (2).

Cea mai mare sectă religioasă păgĂąnă care a stimulat celebrarea zilei de 25 decembrie ca sărbătoare Ăźn Ăźntreaga lume romană și greacă a fost Ăźnchinarea păgĂąnă adusă soarelui, mitraismul. Această sărbătoare de iarnă a fost numită "Nașterea" - "Nașterea Soarelui". (6) (În această perioadă a iernii, soarele atinge punctul său cel mai de jos Ăźn emisfera sudică (australă) și apoi Ăźncepe mișcarea sa treptată către nord - asemenea unei ridicări. Acest fenomen a fost numit nașterea soarelui și era sărbătorit Ăźn această perioadă (7-2715)).

Pe măsură ce obiceiurile păgĂąne referitoare la Ăźnchinarea adusă soarelui erau "creștinizate", este de Ăźnțeles că urma să rezulte confuzie. Unii credeau că Isus era Sol, zeul-soare! Tertulian trebuia să declare că Sol nu era Dumnezeul creștinilor; Augustin a denunțat identificarea eretică a lui Isus cu Sol. Papa Leo I a mustrat aspru dăinuirea Ăźnchinării adusă soarelui, deoarece niște creștini, stĂąnd chiar Ăźn pragul "bazilicii apostolilor", i-au Ăźntors acestuia spatele pentru a se Ăźnchina soarelui care răsărea (2). Nu au reușit Ăźnsă să abolească această Ăźnchinare păgĂąnă și au venit cu soluția Ăźnchinării cu fața spre răsărit. Ba chiar au Ăźnceput să construiască clădirile de cult (spre deosebire de cea de mai sus) Ăźn așa fel ĂźncĂąt oamenii să se Ăźnchine cu fața spre răsărit.

Închinarea la soare (Tamuz la acadieni, Baal la sidonieni) și Ăźnchinarea cu fața spre răsărit sunt neplăcute lui Dumnezeu - Deuteronom 4:19; 2 Împărați 23:5,11; Ezra 8:13-16.

Preotul Dumitru Bălașa scrie: Precizăm că așa numitul cult al Soarelui nu a fost adus Ăźn Dacia de coloniștii romani, ci el este autohton. Era cea dintĂąi credință a strămoșilor Geto-dacilor, așa cum am arătat. S-a afirmat că Ăźntre ciclul sărbătorilor de iarnă romane, mai cu seamă Saturnalele, Calendele și Dies natalis Solis Invinct, cercetătorii cred a stabili legături indiscutabile. În realitate, lucrurile stau invers. Mai ĂźntĂąi este vorba de o oarecare coincidență a zilei de naștere a lui Isus Cristos (FALS: nu se cunoaște o dată a nașterii lui Cristos - apoi să nu uităm că Ăźn decembrie, nici Ăźn Israel nu mai stau păstorii noaptea cu oile pe cĂąmp (Luca 2:8), cĂąt despre a naște Ăźn grajd iarna
 este frig! n.m.), cu perioada sărbătorilor de iarnă ale lumii vechi. Prima dată ziua lui Saturn a fost stabilită ca o zi de sărbătoare la 17 decembrie Ăźn anul 217 Ăź.Cr. După aceea, pe parcurs, s-a mărit treptat numărul zilelor, pĂąnă ce s-a ajuns la 7 zile, Ăźntre 17 și 23 decembrie. Împăratul Aurelian (270-275), adept al cultului Soarelui - Mithra, Ăźn anul 274, a declarat oficial ca zi de sărbătoare ziua de 25 decembrie, pentru a contracara avĂąntul și sărbătoarea creștină. Cu toate acestea, cultul lui Mithra, Ăźn anul 391, prin decret imperial, era declarat ilicit (1).

De unde vine acest nume? Ce Ăźnseamnă el?

Iată cum relatează "Povestea Crăciunului" revista Timiș-Online
(http://www.tion.ro/Pagini/sarbatori/sarbatori-64515.shtm)

Din vremuri străvechi ne-a rămas o istorisire care explică de ce sărbătoarea nașterii Domnului poartă numele de "Crăciun".

Se spune că Fecioara Maria, de mică, intrase la mănăstire. Aici a fost anunțată de arhanghelul Gavril că-L va naște pe pruncul sfĂąnt. CĂąnd sarcina Ăźncepea să fie vizibilă, nevinovata fecioară i-a spus stareții Ăźntreaga poveste, dar aceasta n-a crezut-o și a alungat-o de la mănăstire.

Rușinată, Fecioara s-a ascuns Ăźntr-o pădure, dar aici o urmărea tartorul iadului, chinuind-o cu vedenii și coșmaruri. În ajunul nașterii el a aruncat o piatră Ăźn sĂąnii fecioarei. Din ei a țĂąșnit pe cer laptele sfĂąnt, astfel luĂąnd naștere Calea Laptelui (Calea Lactee).

NemaiputĂąnd Ăźndura acest chin, Maria a plecat din pădure și a ajuns la casa lui Crăciun, un boier nemilos care-și tortura soția și fetele. Acesta era plecat și soția lui, o femeie miloasă, a găzduit-o pe Fecioară in staul, unde a născut. În acel moment s-a arătat pentru prima dată pe cer Luceafărul, pentru a vesti sosirea lui Isus. VăzĂąnd steaua, Crăciun crezu că femeile au dat foc la casă și se grăbi să vadă ce s-a ĂźntĂąmplat.

Între timp Crăciuneasa avusese grijă să facă totul după datini, si drept răsplată Maica Domnului le vindecă pe cele trei fiice ale lui Crăciun care fiecare avea cĂąte ceva: una era șchioapă, alta oloagă și ultima oarbă.

CĂąnd ajunse acasă, fiindcă soția nu i-a ieșit Ăźn ĂźntĂąmpinare, i-a tăiat mĂąinile. VăzĂąnd aceasta, Fecioara i le puse la loc și, prin această minune Ăźl făcu și pe bărbat să-și dezghețe inima și să creadă Ăźn Dumnezeu. Din acest motiv, ziua Ăźn care s-a născut MĂąntuitorul, s-a numit Crăciun.

Numai o fărĂąmă de bun-simț dacă ai, vei fi neplăcut surprins de penibilul acestei explicații. Nu-i de mirare că mulți oameni nici nu mai vor să audă de religie, de Dumnezeu cĂąnd sunt ĂźntĂąmpinați cu astfel de povești. Nu Ăźți trebuie nici multă minte și nici multe cunoștințe ca să-ți dai seama că ea nu este adevărată:

- ce fel de mănăstire era aceea la care a intrat Fecioara? Mănăstirile "creștine" au Ăźnceput să apară Ăźn sec.IV (cam la 300 de ani după moartea Mariei); evreii nu aveau mănăstiri iar dacă ar fi fost o altfel de religie, Maria nu ar mai fi fost socotită neprihănită de către Dumnezeu!

- Ăźn afară de faptul că Ăźngerul Gavril a vestit Mariei nașterea pruncului, toate celelalte amănunte (atĂąt personaje, locuri cĂąt și ĂźntĂąmplări) nu sunt decĂąt invenții puerile, unele dintre ele chiar mai rău, stupide (cum ar fi originea Căii Lactee și a Luceafărului).

- Biblia nu susține nicăieri ideea că Maica Domnului ar fi făcut minuni


Crăciun - (din lat. creatio-, onis) una dintre cele mai mari sărbători creștine, care celebrează, la 25 decembrie al fiecărui an, nașterea lui Isus Cristos. (dicționar V. Breban)

Iată explicația dată de preotul Dumitru Bălașa:

Domnul Isus Cristos fusese socotit de gnostici o creatură - Creaciun. După anul 325 a fost recunoscut ca Fiu al lui Dumnezeu, una din persoanele Sf. Treimi: "născut, iar nu făcut (creat)". Totuși, Ăźn popor, Isus Cristos este identic cu Crăciun. (Gnosticismul traco-dacic, după forme și locuri, durează pĂąnă Ăźn a doua jumătate a mileniului ĂźntĂąi d.Cr. După ce Sinoadele dau o formă precisă Creștinismului, acesta se integrează doctrinei precizate și din el rămĂąn numai anumite elemente.) În cărțile de cult ortodox, cuvĂąntul Crăciun nu există, ci Născutul. Poporul Daco-RomĂąn, care nu a făcut doctrină, a păstrat primul termen pĂąnă astăzi. Un colind spune:

Că-i născut un domn prea bun
Cu numele lui, Crăciun,
Că-i născut un om frumos,
Cu numele lui, Cristos. (1)

Totuși, Ăźn finalul aceleiași cărți, autorul se exprimă confuz și chiar el Ăźnsuși cade Ăźn ceea ce critică poporul neștiutor: Timp de aproape o jumătate de secol, Crăciunul, frumoasa sărbătoare a Nașterii Domnului, cu colindele ei, a fost strĂąnsă Ăźn sĂąrmă ghimpată: Moș Crăciun, Ăźngropat și Ăźnlocuit cu prozaicul Moș Gerilă. Dar s-a produs o minune. Odată cu revoluția
, Sărbătoarea Nașterii Domnului a fost descătușată. Moș Crăciun a Ăźnviat


Crăciun este creatul lui Dumnezeu (de la creatio), este un cuvĂąnt daco-romĂąn, un fir de borangic Ăźn pĂąnza multimilenară a neamului. În cărțile de slujbă ortodoxă Ăźi zice Isus Cristos "născut , iar nu făcut"
 (1) Cu alte cuvinte, "creatul" și Isus sunt una


Este greșit să numim pe Cristos cu numele Crăciun. El nu este o "creatură" a lui Dumnezeu, ci Fiul veșnic al lui Dumnezeu - Mica 5:2; Ioan 1:1; 8:58; Coloseni 1:17.

Theophilos


Adauga un comentariu

Nume
Comentariu
www.piataaradului.ro
  ...Vezi aici!

Alte articole

www.ofertearadene.ro
......Vezi aici!
www.bisericiarad.ro - Oferte locale
...APARATE VULCANIZARE, AEROTERME, MASINI DE SPALAT...Vezi aici!