Agenda | Impresii | Muzica | Carti | Bolnavi | Nasteri | Decese | Anunturi | Media | Rugaciune | Linkuri | Versuri | Donatii | Interviuri | Oferte | Contact

Actualitatea Manuscriselor de la Marea Moarta

Publicat la 2012-06-20 de Traian

Cele 900 de manuscsrise scrise în ebraică, aramaică și greacă, descoperite între 1947-1956 în 11 peșteri aflate în proximitatea localității Khirbet Qumran pe malul vestic al Mării Moarte, reprezintă una dintre cele mai importante descoperiri arheologice ale secolului al XX-lea. Chiar de la descoperirea primelor manuscrise și până la publicarea integrală a lor, s-au emis diverse teorii referitoare la posibilii autori care stau în spatele acestei colecții extraordinare de scrieri antice. Publicate integral doar după mulți ani de la descoperirea lor și sub presiunea comunității academice internaționale, misterul încă plutește asupra acestor texte și a lumii din spatele lor. Cine sunt autorii acestor manuscrise și care este semnificația lor pentru studiile biblice?

Deși în acest moment există o majoritate covârșitoare de cercetători care, sub diverse forme și teorii, atribuie manuscrisele esenienilor, Rachel Elior, profesor de filozofie și mistică la „Hebrew University”, Ierusalim, a reluat recent o mai veche ipoteză, emisă de Lawrence Schiffman în 1995, și anume cea a Saducheilor ca autori ai manuscriselor (http://abcnews.go.com/International/story?id=7110837&page=1). Cartea ei (Memory and Oblivion), care va aparea în luna aprilie la Ierusalim, susține că esenienii nici măcar nu au existat și că sunt sunt produsul unor teorii fictive. Este imposibil, susține ea, ca un grup așa numeros care a produs o așa colecție de scrieri, sa nu fie amintit de nici o sursă evreiască clasică sau chiar creștină timpurie.

Se poate afirma că gruparea Saducheilor se găsește în spatele Manuscriselor de la Khirbet Qumran? Numele lor derivă probabil de la Țadoc, preotul de pe vremea împăraților David și Solomon din a cărui linie de descendență proveneau Marii Preoți ai Israelului. Așa cum bine se știe, Saducheii erau bogați și influenți, formând elita conducatoare a societății evreiești, focalizată pe Templu și pe orașul sfânt, Ierusalim. În contrast, multe scrieri descoperite pe malul Mării Moarte exprimă insatisfacția cu ceea ce se întâmplă la Templu (1QS, 1QpHabacuc, CD) sau afirmă că Templul împreună cu actuala ordine preoțească vor fi înlocuite cu ceva nou, în linie cu voia lui Dumnezeu (11QT, 1QM). Chiar mai mult decât atât, unele manuscrise denotă o credință în îngeri (Songs of the Sabath Sacrifice) și în viața veșnică (1QS, 1QH), lucruri total opuse modului în care sunt prezentați Saducheii în Noul Testament sau de către Iosif Flavius și de literatura rabinică dupa anul 70 CE. Există totuși o distincție care trebuie facută: Schiffman susține că această comunitate din spatele manuscriselor este formată din Saduchei dizidenți care se opuneau ascensiunii la funcția de Mare Preot a lui Ionatan Macabeul în anul 152 BCE. Aceasta ar explica, într-un fel, opoziția autorilor manuscriselor față de politica socială și religioasă de la Templu. De asemenea, modul în care Saducheii interpretează anumite pasaje din Mishna precum și susținerea lor pentru linia preoțească a lui Țadoc, se reflectă în căteva scrieri de la Marea Moartă. Aceste asocieri rămân totuși superficiale în comparație cu argumentele în favoarea esenienilor ca autori ai manuscriselor. Rămâne de văzut în ce măsura comunitatea de cercetători a „Manuscriselor de la Marea Moartă” va fi convinsă de argumentele lui Rachel Elior.

Abia acum ajungem la punctul culminant. Dupa primul impact șocant al știrilor din media referitoare la cartea lui Rachel Elior, unii cercetători susțin că autoarea nu există în realitate(http://blog.christianitytoday.com/history/2009/03/bombshell_theory_israeli_schol.html). Chiar dacă există mai multe cărti atribuite lui Rachel Elior, se pare că nici un istoric nu a întâlnit-o în persoană, nu a participat la nici o întâlnire academică. Ea are doar o pagina web la „Hebrew University” din Ierusalim, o pagina dedicată în Wikipedia și răspunde oponanțior ei pe un anumit blog. Rachel Elior este probabil un mit fabricat de jurnaliști în căutarea unei știri senzaționale în ajun de Paști, susține Alan Smithee care crede că există mai multe dovezi pentru existența esenienilor decât pentru cea a lui Rachel Elior. Sau este posibil ca toate aceste comentarii sa fie doar o ironie adresată lui Rachel Elior și a metodologiei pe care o folosește pentru a nega existenta esenienilor.

În ciuda acestor polemici nesfârșite, semnificația descoperii manuscriselor de la Marea Moarta este imensă pentru studiile biblice. Aproximativ 220 de manuscrise descoperite în peșteri sunt biblice și conțin aproape întreg Vechiul Testament. Deși unele dintre ele sunt în limba greacă, majoritatea sunt în ebraică și aramaică. Până la descoperirile din 1947 de la Marea Moartă, cele trei surse ale textului Vechiului Testament erau: textele masoreților, Septuaginta și Pentateuhul Samaritean. Cea mai veche copie a textelor masoreților este Codex Leningrad cu vocalele intacte care datează din anul 1008 C.E. Prima ediție tipărită a textului masoretic a fost publicată la Veneția în anul 1524-5 și reprezită baza scripturilor evreiești moderne. În ceea ce privește Septuaginta, cele mai vechi copii în limba greacă provin din sec. 3-4 C.E., la mare distanță de momentul original al traducerii. Pentateuhul samaritean, care conține doar primele cinci cărți ale lui Moise a supraviețuit doar în comunitățile samaritenilor, cele mai vechi copii provenind din perioada Evului Mediu. Chiar dacă nu există diferențe textuale majore între cele trei surse, iar copiile în ebraică sunt mult mai târzii decât copiile Septuagintei, cercetătorii biblici au ridicat mereu problema priorității unei surse în detrimentul celeilalte pentru a produce o traducere cât mai exactă a Vechiului Testament. În cercurile protestant-evanghelice s-a preferat textul masoreților pentru că, la urma urmei, scripturile evreiești au fost scrise în ebraică și aramaică iar scribii evrei erau recunoscuți pentru acuratețea lor. Ce schimbări a adus, în acest context, descoperirea „Manuscriselor de la Marea Moartă” ținând cont că avem de a face cu texte vechi, păstrate neașteptat de bine în vase de piatră, din perioada iudaismului celui de-al doilea Templu (aprox 250 BC) ? Marea surpriză a fost că manuscrisele biblice de la Qumran confirmă, din punct de vedere textual, atât textul masoreților cât și textul Septuagintei. Cazul cel mai relevant este al textului cărții Ieremia: din cele 5 copii în ebraică descoperite în peștera 4, două copii conțin texul scurt, corespunzător versiunii Septuagintei iar alte două copii textul mai lung care reflectă versiunea masoreților. Textul cărții Deuteronom, descoperit în peștera 5, reflectă paralele textuale cu toate cele trei surse, inclusiv pentateuhul samaritean, ceea ce face dificil de afirmat prioritatea unei surse în detrimentul celorlalte.

Chiar dacă printre descoperirile manuscriselor biblice de la Marea Moartă predomină cărțile Pentateuhului, situația în iudaismul celui de-al doilea Templu era mult mai fluidă decât ne-am putea imagina cei mai mulți dintre noi în ceea ce privește variantele textuale și cărțile autoritative ale evreilor din aceea perioadă. Descoperirea unor multiple variante textuale ale aceleași cărți biblice (Isaia sau Ieremia) în aceeași locație, folosite de aceeași comunitate în închinare, denotă o tradiție biblică complexă și consistentă. Chiar mai mult, numărul mare de copii descoperite în peșterea 4 ale cărților Jubileele și 1 Enoh, asociate cu eroii biblici Moise și Enoh, demonstrează autoritatea și popularitatea de care se bucurau așa numitele cărți pseudoepigrafe sau chiar apocrife (Tobit, Ben Sira) printre iudeii din iudaismul celui de-al doilea Templu.

Descoperirea „Manuscriselor de la Marea Moartă” ne obligă să păstrăm în continuare un ochi critic dar și o undă de mister vis-a-vis de comunitatea din spatele acestor texte antice, față de istoria complexă și fascinantă a iudaismului celui de-al doilea Templu cât și față de tradițiile textuale ale Scripturii înainte de 100 C.E.

Dorin Axente


Adauga un comentariu

Nume
Comentariu
www.piataaradului.ro
  ...Vezi aici!

Alte articole

www.ofertearadene.ro
......Vezi aici!
www.bisericiarad.ro - Oferte locale
...PRODUCATOR CONFECTII BARBATI...Vezi aici!