Agenda | Impresii | Muzica | Carti | Bolnavi | Nasteri | Decese | Anunturi | Media | Rugaciune | Linkuri | Versuri | Donatii | Interviuri | Oferte | Contact

Doamne invata-ne sa ne rugam.

Publicat la 2011-11-28 de Traian

Rugăciunea este cheia ce ne-a dat-o Dumnezeu să deschidă ușile cu puterea Sa.” Ward B. Scharp

Este bine știut de noi, de toți, faptul că Domnul Isus a trăit o viață de rugăciune. Exemplul Său de a se ruga sistematic Tatălui i-a determinat pe ucenicii Săi să fie mai interesați în acest domeniu. Nicăieri în Biblie nu găsim că vreodată ucenicii Să-I fi cerut Domnului Isus să-i învețe cum să predice sau cum să facă minuni. Însă găsim scris (textul citat) că la un moment dat, unul dintre ucenici I-a cerut să-i învețe cum să se roage. Nu ne este relatat numele ucenicului, ceea ce înseamnă că ar fi putut fi oricare dintre ei; tot așa oricare dintre noi, putem să-I cerem Domnului să facă același lucru: să ne învețe cum să ne rugăm. Acest fapt ne spune că rugăciunea e foarte importantă și merita să învățăm și noi cum să ne rugăm.

Nici unul dintre noi nu ne-am născut “cunoscând” lucrurile, dar le-am învățat pe parcursul vieții. Procesul de “învățare” are o mare importanță în formarea noastră ca personalități. Acest proces cere timp și mult efort. Nici odată nu voi uita pe mama mea care m-a învățat primul gângurit și primii pași spre viață. N-am uitat nici prima mea învățătoare care m-a învățat cum să scriu și să citesc. Practica de zi cu zi a demonstrat că nu poți progresa în viață dacă nu te strădui să  înveți cât mai mult și să te ții la zi cu avansarea cunoștințelor(ca să pot să fac față la serviciul meu la cei de peste 50 de ani pe care îi am, tot mai merg la școală). Cu atât mai mult, nu vom putea progresa în viața spirituală dacă nu învățăm în primul rând să ne rugăm.
      
E foarte interesant de observat că atunci când ucenicii au venit la Domnul Isus cu cererea, El nu i-a întrebat ce fel de rugăciuni au știut ei până acum, ce au învățat acasă (de la părinți) sau de la sinagogă. (La sinagogă se rostea întotdeauna când se adunau câteva din cele 18 rugăciuni ale Sinagogii). Învățătorul Isus nu le-a spus: ”haideți să plecăm de la ce știți voi deja și să alcătuim împreună o rugăciune.”
     
Viața de rugăciune a Învățătorului a “motivat” ucenicii să fie interesați în “technica” rugăciunii. Pe paginile Noului Testament sunt înregistrate multe ocazi când Domnul Isus se rugase, astfel la botezul lui când cerurile s-au deschis (Luca 3: 21), De asemenea aflăm din evanghelii că Domnul mergea singur în locuri pustii și se ruga singur (Luca 5: 16; 9:18), sau câteodata lua și ucenicii cu El la rugăciune (Luca 9: 28). Altădată se ruga toată noaptea singur (Luca 6: 12), de asemenea evanghelistii ne relatează că Domnul avea locuri anume unde se ruga (Luca11: 1)

        
De asemenea e foarte interesant de observat că Domnul Isus nu-i învață rugăciunile celebre din Biblie ca acea a lui Avraam pentru Sodoma și Gomora sau oricare alta. Nu, pentru că El a vrut să-i învețe pe ucenicii Săi modelul de rugăciune prin care ei să poată să “intre” la tronul de Har a Lui Dumnezeu-Tatăl, așa cum El Îsuși a intrat.

Să urmărim vă rog structura rugăciunii:


I.  Prima parte a textului: Modelul de rugăciune; structură, ghid, direcție (ver.1-5). Cunoscută ca “Rugăciunea Domnească”, nu pentru că Domnul Isus s-a rugat așa ci pentru că El a învățat pe ucenicii Săi să o folosească ]n felul acesta.

II. A doua parte a textului: Spiritul rugăciunii: sau felul în care trebuie făcută.

I. Rugăciunea ca Model:


·  Prima parte a rugăciunii, ca și de altfel prima parte a Decalogului, se referă la Dumnezeu. Nici nu se poate pune problema de a cere ceva lui Dumnezeu, dacă nu înainte de toate am realizat o corectă relație cu El.
 
a) Adresarea către Tatăl:

“Tatăl nostru,…așa trebuie să începem “conversația” cu Dumnezeu. Ești tu într-adevăr  “copilul” acestui Tată? Poți tu să-I spui tată? Ești tu născut din Dumnezeu? Domnul Isus folosește aici cuvântul aramaic “ABBA”, care tălmăcit ar fi “dady’” sau “tăticule”. ”Tăticule” e o expresie care înglobează în ea mai mult decât o simplă relație între două persoane. Înglobează de fapt intimitate-ceva ce numai un tată cu copilul său poate avea.


b) Proslăvirea Lui.
Expresia ”Sfințească-se Numele Tău” este recunoașterea că ai de-a face cu un Dumnezeu  care e Sfânt (de trei ori). Spunând sau declarând aceasta, nu însemnă că noi adăugăm “ceva” la Sfințenia Lui, ci doar că Îl onorăm în felul acesta.


c) Invocarea, chemarea Împărăției Lui să vină  în viața mea.
Împărăția este “domeniu” unde se face Voia Împăratului. Dacă eu nu sunt gata să fac Voia Tatălui, ce pretenție să mai am de a-i cere ceva?             

A doua parte se referă la noi (nu la mine în primul rând)                      

a) Cereri în domeniul material:  “pâinea cea de toate zilele”


Cuvântul folosit în original este “artos” care însemnă mai mult decât pâine, înseamnă de fapt hrană în general.  Iar referitor la timpul pentru “hrană”, în evanghelia după Matei, e cuvântul “astăzi”, iar în Evanghelia după Luca apare ”în fiecare zi”. Timpul verbului e la  prezentul continuu, adică o aprovizionare continuă.

A te încrede în Dumnezeu, pentru “suficiența” de mâncare în fiecare zi a fost de o deosebita importanță pentru oamenii din vremea Domnului Isus, pentru că pe atunci ei erau angajați doar cu ziua (Mat.20:1-5). Nu erau niciodată siguri că “mâine” vor avea de lucru, implicit vor avea ce pune pe masa familiei lor…

Această scenă ne amintește de poporul evreu în pustie, când ei depindeau zilnic de Dumnezeu pentru hrana lor de toate zilele. Mana o puteau strânge doar cât mâncau într-o zi. Tot ce era în plus, se strica (Exod 16:4).
 
b) Cereri în domeniul spiritual: “și ne iertă nouă greșalele  precum”…


« greșalele » sunt de fapt păcate în fața lui Dumnezeu.  Păcatele noastre ”ne mărturisite”, pun un zid de despărțire între Dumnezeu și noi. Ca noi să putem avea “dreptul” să-I cerem,  trebuie mai întâi să “spargem” zidul de despărțire. Și aceasta se poate realiza doar prin mărturisire păcatelor…

“A nu ne duce în ispită”

Cuvântul “peirasmos”, folosit aici se referă mai mult la a fi “testat”. Și noi știm că Dumnezeu îngăduie ca copii Lui să fie testați ca să poată crește…(Detr. 6-8).

II. Spiritul rugăciunii reiese din parabola adăugată de Domnul Isus la modelul rugăciunii; unde se  relatează o întâmplare care ar fi putut avea loc în Israel în aceea vremea. Și anume, un anumit om se “trezește” în mijlocul nopții cu un prieten ce era în călătorie și trecea prin aceea localitate. Fiindcă ziua era prea cald, de obicei călătoriile lungi se făceau noaptea. Era o obligație morală și cetățănească în același timp, ca să găzduiești trecătorii și să-I servești cu mâncare. Prietenul “gazdă “, s-a întâmplat să nu aibă de loc pâine lăsată pentru a doua zi, așa că să–și poată îndeplinii onorabil obligațiile de gazda, se duce la vecinul său cu care era și prieten. Era la miezul nopții. Ușa vecinului era deja încuiată și toți se părea c dorm. ”Ce o sa mă fac atunci ?, se gândea gazda. O să fiu considerat o gazdă care nu și-a făcut datoria și “judecat” aspru de consăteni. Așa că a început să “bată” la ușa vecinului. Era inoportun la ora aceea. Dar, legea cerea…și el trebuia să o respecte cu orice preț….După câteva bătăi, vecinul se trezește “buimăcit’ și întreabă cine–i acolo și pentru ce? Pe scurt, vecinul “gazda” îi explică dificila situație în care se afla .”E târziu, m-am culcat, copii mei sunt cu mine în pat, nu pot să-ți îndeplinesc rugăciunea fără ca să tulbur toată familia”. Fiindcă “gazda” insista, vecinul s-a sculat și i-a dat ce a cerut (evident, tulburând familia sa). Învățătura:


1. Perseverența în rugăciune.
Vecinul (prieten), a cedat până la urmă prin un anume efort din partea “gazdei”.  Surpriza… vine. Vecinul iese afară cu un braț de pâini: ‘iată-le și dute...de acum”.

Domnul Isus asigura ucenicii că acei ce vor cere, vor cauta și vor bate vor fi recompensați cu: găsire, primire și deschiderea ușilor încuiate. Secretul perseverenței: permaneță, continuitate - neîntrerupere

a.  Verbele sunt la prezentul continuu:  ține-o (continuă)- cerând, căutând și bătând...

b.  Relația progresiva dintre verbe: pornești cu a “cere",  apoi continui cu “căutarea" și pe măsură ce ajunge mai apoape de “obiectul” cerut începi să "bați".

În această parabolă, Domnul Isus nu a spus că Dumnezeu Tatăl este ca acel vecin, prieten, obosit și egoist. Ci care, în final, a îndeplinit cerința prietenului său, chiar așa inoportună cum era. Cu atât mai mult, fiind copii ai Săi, Dumnezeu ne va răspunde când îi cerem ceva după voia Sa.

Parabola aceasta este “o povestire” intenționat creată de Învățătorul despre nevoia “unui om” la miezul nopții. “Care dintre voi,. .”A asigura acea nevoie (hrană) la un timp așa de inoportun, nu ai altceva decât să apelezi la o persoană pe care o consideri prieten. Mai mult ca sigur că nimeni nu te va înțelege, în afară de un prieten adevărat, atunci când vei cere ajutor la o oră nepotrivită.

“Ospitalitatea a fost o obligație crucială; gazda trebuia să hrănească călătorul trecător care i-a onorat casa lui sau a ei prin venirea de a petrece noaptea acolo. Chiar dacă multe case î-și consumau pâinea lor pâna seara în satele mai mici oamenii însă știau cine anume s-ar putea să aibe pâine rămasă neconsumată. În satele mai înstărite din regiunea ceea, pâinea putea să ajungă pentru câteva zile; dar gazda trebuia să servească musafirul cu pâine proaspătă și întreagă (neîncepută) ca un act al ospitalității” ( Bible Background Commentary. New Testament, pag.219 by Craig S. Keener)


…La început vecinul nu a “văzut” urgenta deranjului. În opinia lui “problema” putea fi amânată pâna la dimineață… Dar omul continuă să insiste și în urma insistențelor lui supărătoare, a primit până la urmă pâinea cerută de el… Vecinul nu a răspuns negativ în prima instanță, pentru că nu era prieten cu omul din pilda, ci pentru situația inoportună. Cuvântul în l. greacă de la care deriva acest cuvânt se traduce cu: lipsa de rușine și obraznicie.


“Dar îți spun eu asta-chiar dacă el nu va face asta ca un prieten, dacă tu continui să bați destul de mult, el se va scula să-ți dea ce dorești, așa că reputația lui să nu fie distrusa” (Living Bible Translation.)


Recomand să ținem minte un lucru important: perseverența nu este încercarea de a schimba “mintea” lui Dumnezeu, ci metoda de a ne aduce pe noi în acel punct, ca El (Tatăl) să poată avea încredere în noi cu ceea ce ne va da în urma rugăciunii....

2.Confidența în rugăciune:

Din text aflăm că Învățătorul le-a spus ucenicilor că dacă un tată uman, nu poate să dea copiilor săi un lucru rău, care le-ar putea pricinuii acestora ceva rău, iar putea răni; cu atât mai mult Tatăl nostru cel Ceresc, ne va da ceea ce El consideră “mai bun” pentru noi. Și apoi împreuna cu acele lucruri cerute, El ne va trimite și Duhul Sfânt ca să ne ghideze cum să folosim acele lucruri primite pentru maxima eficiență.

Observăm aici garanția că Tatăl (Dumnezeu) ascultă rugăciunea și până la urma le va da copiilor săi  “ce este cu dreptul”. Adevărata rugăciune depinde de relația personala, spirituală cu Tatăl (Rom.8:14).

Concluzie. Pilda aceasta ne mai învață că atunci când noi vom înțelege caracterul lui Dumnezeu, atunci de fapt vom înțelege felul în care să-I adresăm cererile noastre. Noi putem fi confidenți în Tatăl ceresc cu privire la răspunsul la rugaciuni.  Condițiile ascultării unei rugăciuni de către Dumnezeu sunt: O corecta relație cu Tatăl și o corectă atitudine față de El. În Pilda aceasta este prezentat un aspect al Caracterului Regelui: bunăvoință, bunătatea  de ne răspunde cererilor noastre. Dumnezeu are bunavoință de a răspunde cu promptitudine celor ce i se adreseaza Lui, cu nevoile lor. Timpul “perseverării”, a baterii la “ușa îndurării” – este timpul în care Dumnezeu ne formează destoinici de a “mânui” ceea ce urmează să ne încredințeze în urma cererii noastre. William McGill spunea, "Valoarea persistenței în rugăciune nu este aceea ca (Dumnezeu) ne va auzi pe noi, ci accea că în sfârșit noi îl vom auzi pe EL." (poftim ...pâinile...)

Doresc ca Tatăl Ceresc să ne ajute de a avea un spirit corespunzător în rugăciune; de perseverență și confidență. Amin!

Ioan Sinitean
Romanian Times

Adauga un comentariu

Nume
Comentariu
www.piataaradului.ro
  ...Vezi aici!

Alte articole

www.ofertearadene.ro
......Vezi aici!
www.bisericiarad.ro - Oferte locale
...Filmari -Foto -Sonorizari -Organizari Evenimente....Vezi aici!